Alice
    Hej! Om jag valt barn & fritid med inriktning fritid & hälsa där det är 15 veckors praktik inräknat, får jag då 1050kr i bidrag? Har hört att det är mer (uppåt 2000) då det klassas som ett yrkesprogram. Otroligt tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alice!

    Elever på yrkesprogram och på högskoleförberedande får samma Studiebidrag, men på yrkesprogram kan man läsa som Lärling (läs om det på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling ) och i så fall har man rätt till Lärlingsersättning (om man har Lärlingskontrakt). Lärlingsersättningen är på 1000 kr./månad som ihop med Studiebidraget ger lite över 2000 kr./månad.

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare