Tim
    Jag har alltid varit intresserad av programmering, kodning osv (mjukvarudelen alltså) men jag har även varit intresserad av att syssla med teknologi mer praktiskt. Typ bygga robotar och liknande. Finns det något yrke där man får kombinera både mjukvara och hårdvara och syssla med båda delarna?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Tim,
    inom det område du är intresserad av, tillkommer nya yrken, ex. Drönarpilot och VR-utvecklare. De yrken vi känner till beskrivs på www.framtid.se där det redan finns över 2.ooo yrken - som sagt, yrken tillkommer, men även kan försvinna, så det ändras hela tiden.
    Du kan börja med att kika på Robotutvecklare , Svets- och robottekniker samt dronarpilot, det kan vara ett sådant yrke som är tekniskt, och både praktiskt och teoretiskt. Och det finns en yrkeshögskoleutbildning till drönaroperatör inom yrkeshögskola, var god se: yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-lund/kommersiell-droenaroperatoer

    Kika sedan på många yrken inom DATA-IT och på yrken inom Tekniskt arbete.
    För övrigt, gäller: teknikska/ingenjörs-utbildningar på högskolenivå, t.ex högskole- och civilingenjörsprogrammen är mycket breda. Efter en högskoleexamen som högskole- eller civilingenjör kan man arbeta på många olika arbetsplaser med diverse olika arbetsuppgifter. Det är mycket möjligt att på många arbetsplatser kan man arbeta både teoretiskt och även praktiskt. Problemet här är att det tar 3 år att läsa mot examen från högskoleingenjörsprogrammet och 5 år - för att bli en civilingenjör. Och på så lång sikt kan väldigt mycket förändras och flera nya yrken och arbetsuppgifter som ingen idag känner till, kan tillkomma.
    Se om ngn av yrkeshögskoleutbildningarna (hela utbudet finns på www.yhguiden.se), länkar nedan visar några exempel på yh-utbildningar - kan vara av intresse för dig:
    xenter-botkyrka/underhallstekniker-inriktning-automation
    teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/automationsingenjör
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/automations-och-robotingenjör