Christian
    Hej!
    Ska nu ansöka till civilingenjörsprogrammet i maskinteknik och har för mig att de bästa universiteten när det gäller civilingenjör i maskinteknik är Chalmers KTH Lund och Lith. Dock är jag väldigt förvirrad över vilket universitet jag helst vill gå in på. Då tänkte jag fråga en fråga för att kanske underlätta mitt val. Vilket av de här fyra universiteten har bäst forskning eller anses vara bäst inom just maskintekniksområde (speciellt bilar, tåg, alltså transportmedel)? Kth till exempel har Sveriges kraftigaste superdator då kan det tänkas vara bäst inom IT och datateknik. Är det då något universitet utav de där fyra som har fokus på maskinteknik och då erbjuder en bättre eller mer raffinerad utbildning om man vill säga så?
    Vore tacksam om ni kan hjälpa mig med mina frågor :)
    Mvh
    Christian Rahi.

    6 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, jag ska samråda med kollegorna och vi återkommer.

    Tänker på Bostadssituationen - har du möjlighet att få bostad i alla de olika städer?

    mvh

    Julia

    • : Förresten är LiTH inte det första valet för mig eftersom jag fått veta att det inte har fordontekniksinriktning i master under de två sista åren medan LTH, KTH och CHalmers har det. Tänkte faktiskt också fråga om boende. Nej tror inte det. Egentligen har jag få kontakter, och då är jag orolig för att jag inte ska få något boende. Det är därför jag blir tveksamt när det gäller Stockholm. Händer det alltså att man blir antagen på universitet och sedan hittar man inget boende och man kommer inte in och behöver då vänta till nästa år? Eller finns det något sorts akutboende eller sådant som man vänder sig till ifall man inte alls hittar någonstans att bo?
    • Julia : Det är mycket svår bostadssituation i nästan hela Sverige och i Stockholm är den nog en av de svåraste. Jag skulle inte räkna med akutboende, utan jag skulle söka studier i den staden i första hand i alla fall där jag visste att jag kunde få bostad.
    • : Om jag inte är säker på att jag ska få bostad någonstans, vilken stad blir då den lättaste att hitta boende i vad du vet, göteborg eller lund?
    • Julia : Jättesvår fråga. I Lund har det hänt att studenter bodde i tält i parken fram till november, sägs det ... I Gbg kan man inte bo i tält i oktober för det är för kallt. Ta kontakt med studentföreningar i Gbg och i Lund, jag törs inte ge råd, men till Lund kan man t.ex pendla från Köpenhamn; så kanske skulle jag välja Lund i första hand... Varmare där än i Gbg om man skulle tvingas bo i tält!:(
    • : Mmmm, ska tänka mycket på det. Ska också kolla om jag har några kontakter i Göteborg. Men tack så mycket i alla fall! Ska jag vänta på svaret på första frågan på måndag? :)
    • Milla : Vi ska göra vårt bästa på att besvara din fråga.
    • : Tack!
    Läs alla kommentarer
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej, jag fick nu svar från en kollega, var god läs nedan;

    Hej,
    Båda högskolornas civilingenjörsutbildningar leder till en lika bra civilingenjörsexamen.
    Presumtiva studenter kan gå in på respektive högskolas/universitets utbildningsprogram och läsa om vilka specialiseringar/mastrar som ges och hur det matchar vad man är intresserad av och är intresserad av att arbeta med. Den informationen tillsammans med all annan information som finns på hemsidorna såsom arbetsmarknad och filmer som finns på högskolornas/universitetens hemsidor hoppas jag kan ge tillräckligt för att känna att man gjort ett genomtänkt och klokt val.
    Hälsningar
    Studie- och karriärvägledare, diplomerad coach
    Civilingenjörsprogrammet Maskinteknik samt Maskinteknik med teknisk design
    Arbetar deltid, måndag-torsdag kl 9-14. Drop-in måndagar kl 10-13

    Lunds Tekniska Högskola | Studentservice LTH | Studie- och karriärvägledningen

    Hej, jag fick nu ännu ett svar. Läs det nedan:

    Det är ganska troligt att oavsett vilken man väljer så får man en högkvalitativ utbildning. Det finns viss skillnader i inriktning mellan de olika högskolorna. Chalmers och KTH har bland annat en tydlig fordonsinriktning beroende på att fordonsindustrin finns närvarande i dessas närhet. Linköping har ett fokus mot kvalitet, statistik, tillförlitlighetsteknik och industriell ekonomi och dessutom en stark samverkan med företagen i regionen, bland annat SAAB och Toyota. Lunds tekniska högskola har jag ingen direkt uppfattning om angående specialområden.

    Återigen tror jag att valet mellan någon av dessa stora bör kanske mer avgöras av personliga saker som var man vill bo. Tycker man Lund verkar vara en trevlig stad med sin närhet till kontinenten, eller tycker man Göteborg är bättre pga sin speciella humor. Vill man vara mitt i maktsfären i Sverige så kanske KTH är ett alternativ.  Ja det går att resonera på olika sätt kring valet av skola.
    Mvh
    Programledare Mi, Tekniklektor
    Avdelningen för Produktutveckling, Rum D2405
    Tekniska Högskolan, Jönköping University

    SYV-besökare SYV

    Hej

    Alla skolorna är ju kvalitetsskolor med gott renommé .
    Hade nog personligen valt efter den stad som känns roligast eller om något universitet har någon inriktning eller några speciella kurser som känns extra
    Intressant. Annars erbjuder ju Chalmers väldigt mycket att göra vid sidan om studierna såsom föreningar osv som kanske gör att det är lite lättare att
    komma in i ett sammanhang.

    Mvh

    Ännu ett svar som förhoppningsvis tillför någonting intressant:

    Hej!
    Maskinteknik-utbildningarnas innehåll är i stort sett lika vart man än väljer att läsa, sedan kan ju inriktningen skilja sig om man t ex vill läsa mer mot design, produktion, ekonom, etc.

    Viktigast tycker jag är att man kollar om det t ex ingår praktik i utbildningen, om det går att plugga utomlands inom programmet m.m.
    Annars så är det nog mest en smaksak vart hen vill flytta.
    Det behövs en massa >>ingenjörer i framtiden så att bli ingenjör är ett bra framtidsval, oavsett var man läser och vilket program man väljer.

    Hälsningar
    marknad https://www.google.com/url?hl=en&q=http://www.ju.se&source=gmail&ust=1491307226284000&usg=AFQjCNEeQvEAGQekHYJvYK95CN-FfwKj3w">www.ju.se

    Daniel SYV

    Hej, vi fick nu svar från Blekinge Tekniska högskola, som lyder:

    Hejsan!

    Roligt att ni är intresserade av utbildning på BTH.
    Vilken utbildning som är bäst för en blivande student är mycket
    individuellt. Det finns många faktorer som spelar in.

    Maila ett telefonnummer där vi kan nå er till [email protected] så ringer vi gärna upp
    och "bollar" tankar och ideer kring bästa studieval.

    Med vänliga hälsningar

    Allmän Studievägledning
    Blekinge Tekniska Högskola
    371 79 Karlskrona

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, vi fick idag svar - se nedan:

    Hej!
    Svårt att säga vilken utbildning som är bäst, jag tror att samtliga håller en god kvalitet. I Linköping har man fördelen att läsa på ett universitet där flera fakulteter finns samlade på samma campus. Det är också inte omöjligt att få bostad om man ställer sig i bostadskö nu. Maskinteknik vid LiU, linköpings universiete, har ett gott rykte hos arbetsgivarna och våra studenter får snabbt jobb efter examen.

    Med vänlig hälsning
    Studievägledare
    Tekniska fakultetskansliet (TFK)
    581 83 Linköpings Universitet

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hejsan, vi fick tips från en studerande på KTH, som lyder:

       "Jag skulle rekommendera presumtiva studenten att ta kontakt med maskin instituten (tex studievägledare) vid varje skola och fråga om tex. Antal pågående forskningsprojekt."

    Liselotte