Nejla?
    Jag vill bli en serietecknare men vet inte vilket universitet/ högskola jag måste gå någon som kan hjälpa mig. Universitet/högskolan måste helst finnas i Stocholm också
    • :

      Hej Nejla!
      Jag är Ämneslärare i Bild och Media på Viktor Rydberg Gymnasium Sundbyberg. Jag vill gärna hjälpa dig på din väg till att ta serietecknarvärlden med storm! Mitt råd skulle vara att söka Bild och form-programmet på Viktor Rydberg, eftersom du då får en högskoleförberedande gymnasieutbildning som innehåller många kurser inom bildämnet. I dessa kurser får du utveckla dina förmågor och kunskaper inom teckning, illustration, bildberättande och komposition. Det är saker som är mycket bra att kunna om man ska bli en bra serietecknare. Programmet innehåller också en kurs som heter Digitalt Skapande 1, där man får lära sig att arbeta med digitala verktyg för sina teckningar. Då kan man mångfaldiga och bearbeta sina bilder på ett sätt som blir jättefint i tryckt format, tex en serietidning, klistermärken eller en affisch med sina seriefigurer.

    • :

      Efter studenten från inriktningen Bild och formgivningEstetiska programmet har eleverna goda chanser att fortsätta sin utbildning inom bildskapande. Ett bra tips efter gymnasiet är att söka sig till landets olika Serietecknar-skolor, som oftast är så kallade folkhögskolor. Dessa är inriktade på just serieteckning och ger dig den grund du behöver för att utveckla din egen serietecknar-stil och lära dig mer om hur själva serietecknar-branschen fungerar. Det brukar också finnas verksamma serietecknare som undervisar på skolan, som man kan fråga om tips och råd. De här utbildningarna finns i flera städer i Sverige, däribland Stockholm. Serietecknarutbildningar brukar vara 1 år eller 2 år långa. T.ex: skarpnacksfolkhogskola.se/serietecknarutbildningen

    • : Länken ovanför går till Skarpnäcks serietecknarutbildning.
    • : Många svenska serietecknare har gått på Serieskolan på Kvarnby Folkhögskola i Malmö. Självklart kan det kännas långt att flytta till Malmö, men när du blir äldre kanske det inte känns så läskigt att flytta långt! Då är Serieskolan en toppenplats att befinna sig på i några år om man vill bli en riktigt bra serietecknare. :) https://serieskolan.kvarnby.fhsk.se/
    • : Till sist vill jag uppmuntra dig att hålla drömmen vid liv om att bli en serietecknare! Mina råd till dig just nu är att 1. Läsa mycket serier 2. Teckna mycket 3. Prova olika pennor och stilar, undersök ditt eget tecknande och ha alltid ett teckningsblock i väskan. Samla på berättelser och spara dem i ditt block. Och när tiden är inne: Sök till Bild och Form-programmet på Viktor Rydberg, så kommer du få ny inspiration och hjälp på vägen! Lycka till! Från Elina Ahlander på Viktor Rydberg Gymnasium Sundbyberg
    • :

      Hej Nejla, här kommer ännu ett svar. För att bli serietecknare passar det bra att läsa inriktningarna Bild och formgivning eller Animation på gymnasiet. I båda inriktningarna utvecklar du ditt bildspråk och ditt berättande, även om många uppgifter kanske inte handlar just om serietecknande. De stora skillnaderna (åtminstone hos oss på St: Eriks gymnasium), är att det är större betoning på bildspråk och analogt arbete om du läser Bild och form, och att Animation lägger större vikt vid berättandet och digitalt arbete. Efter att du gått det estetiska programmet på gymnasiet kan du sedan söka vidare till en serietecknarskola.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nejla!
    Serietecknare tecknar serier till bl.a serietidningar. En del serietecknare följer ett färdigt manus medan andra skriver sina egna manus; så man behöver då även vara en manusförfattare. En del serietecknare gör politiska skämtteckningar åt tidningar.
    Det jag undrar är om det just högskoleutbildning du letar efter? Det är inte så att man måste gå på just högskola eller universitet för att kunna jobba som Illustratör/Serietecknare.
    Det finns inte ngt skarp gräns mellan flera "linnade" yrken som t.ex Animatör, Illustratör, Tecknare och Serietecknare.
    Det jag känner till är att yrket Serietecknare är i Sverige icke-reglerat, alltså blir det upp till arbetsgivare/uppdragsgivare att bestämma vem hen anställer; finns alltså inte strikta krav på en viss specifik utbildning.

    Jag ser att du är 15 år gammal och du behöver först gå på gymnasiet, innan du kan söka till en eftergymnasial utbildning på t.ex högskola/universitet. I Stockholm finns idag 13 gymnasieskolor som erbjuder ES/bild-och-formgivning. Vilka eftergymnasiala utbildningar som kommer erbjudas om några år, när det blir dags för dig att söka, kan ingen ge ngn garanti på. Utbildningsutbud förändras. Men det är bra att du tänker långsiktigt. Titta gärna även på andra skolformer än högskola-universitet, t.ex på KKU.