Kevin

    Hej, Jag ska nog börja plugga till högskoleingenjör inom datateknik och sedan i ett senare skede ta en master. Jag bor långt ifrån Stockholm, Göteborg och Lund. Det tar cirka 1,5 timme att åka till Örebro och Linköping med bil. Studentliv och skit bryr jag mig inte om. Jag kan leva bland ett träsk och jag skulle inte klaga på det. Det viktigaste för mig är utbildningen och bra lärare. Vilket universitet ska man välja som första hand? Funderade först på Linköping men efter ett par dåliga recensioner från samma utbildning som jag ska gå så tvekar jag. Örebro är ju ett alternativ men det sägs inte vara i topplistan vad gäller tekniska utbildningar. Tacksam för tips!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin,
    saken med "recensioner" är att oftast är det de missnöjda som skriver, men inte de som är nöjda (och de nöjda brukar vara i majoritet, men de har ingen anledning att lägga tid på att gå in på sidorna där man kan lämna sin åsikt om "skolan"/utbildningen).
    Vi på FRåGA SYV har ingen personlig kännedom om hur det är att läsa tekniska högskoleutbildningar (vi gick SYV-programmet, som inte är en teknisk utbildning och som inte finns varken sig i Linköping eller i Örebro).
    Det jag däremot vill påminna om är att situationen kan ändras väldigt mycket från en termin till nästa (t.ex pga personal-omsättningen: någon högskolelärare går i pension, någon blir föräldraledig och så tillkommer det 2 nya lärare som kan vara mycket annorlunda mot de tidigare... och det kan ske en mycket stor förändring i utbildningens upplägg och kvalité mycket snabbt!). Sedan vill jag också påpeka att väldigt mycket beror på Dig som studerande. Om du inte tidigare läst på högskolenivå, kommer du upptäcka att det är stor skillnad mot gymnasiet: du kommer behöva ta stort eget ansvar - det är sällan ngn som kollar vem som deltar i föreläsningar, men sedan kommer svåra tentor (kanske flera på samma vecka) i slutet av terminen och då brukar det visa sig vem som har pluggat under hela terminen och klarar tentorna och vem som inte gjort det och blir underkänd.
    Med det sagt, kan inte jag svara att det inte spelar någon som helst roll på vilket lärosäte man läser, för att det kan mycket väl spela roll, men jag är helt säker på att det spelar större roll hur man agerar som studerande, hur aktiv man är i kunskapsinhämtning och hur ansvarstagande man är, än vilket lärosäte man går på (förutsatt att det är "motsvarande" eller "likvärdig" utbildning - här tänker jag på vilka Kurser som ingår i programmet; jämför kursinnehåll och välj den utbildning där tilltalande för dig kurser ingår - det är det rådet jag vill ge dig!). Vidare kan jag tipsa om att söka upp studerande ambassadörer, studievägledare som jobbar på de utbildningar som ditt val står mellan och du får givetvis "gå" på åsikter och uttalanden som du kan hitta på olika webbplatser, men vi på FRåGA SYV kan inte säga någonting om deras legitimitet, så det blir helt upp till dig att själv bestämma vem du ska tro på i den frågan.
    Ang. "ta master efteråt" så vill jag påminna om att du kommer behöva konkurrera om plats på masterprogrammet och det finns ingen garanti på att komma in på utbildningar på avancerad nivå där master (och magister-) programmen ligger. Om du från början vet att du vill läsa i 5 år, råder jag dig överväga söka till civilingenjörsprogrammen som är femåriga.