A
    Hej,

    Jag ska börja plugga på universitet till hösten. Jag är väldigt intresserad av marknadsföring och det är det området jag vill jobba inom i framtiden.

    Exempel på det jag tycker är intressant är:
    - Hur företag skapar en image och hur de fattar beslut för att vårda/upprätthålla den
    - Hur ett företag riktar in sig på olika målgrupper och vilka kanaler de använder sig av för att nå ut till respektive målgrupp (t.ex. användandet av sociala medier för att nå ut till yngre målgrupper)
    - Vilka produkter ett företag väljer att lyfta fram och varför
    osv...

    Jag är alltså inte intresserad av att bli t.ex. copywriter eller art director

    Det jag undrar är vilket universitetsprogram jag ska välja för att kunna jobba inom det här området? Jag vill inte läsa fristående kurser eller gå yrkeshögskola utan jag vill läsa ett kandidatprogram på något universitet i Sverige. Jag har kollat på bl.a. ekonomie kandidatprogram och på Strategisk kommunikation men jag vet inte om jag är inne på rätt spår eller om jag ska kolla på något helt annat.

    Vad skulle ni rekommendera för program och varför?

    Mvh,
    AE

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej A,

    utbud av högskole/universitets-utbildningar som ska starta i Sverige hösten 2018 blir färdigt till kl.13.00 den 15 mars - det är då ansökningsperiod börjar.
    Innan dess är inte utbildningsutbud fullständigt.
    Det går alltså idag ännu inte att se alla de programmen som kommer att starta på hösten 2018.
    Därför rekommenderar jag dig att vänta tills på efter middag den 15 mars - då du ska kunna se det fullständiga utbudet.
    Jag tror du känner redan till www.studera.nu - som är högskolornas gemensam hemsida
    och www.antagning.se - en sida där man gör självaste Ansökan till högskolestudier på de svenska lärosätena.
    Sedan tänker jag också på - vilken stad vill du läsa i? eller kan du fritt flytta över hela Sverige? Om du tänker på distansstudier - uppmärksamma att det finns Distans MED eller UTAN obligatoriska träffar.
    Det kanske är bra att från början begränsa sig - för att inte "drunkna" i mängden av olika utbildningsalternativ... om du exempelvis vet att vill eller tvärtom, inte vill läsa på distans och i vilka städer du kan tänka dig att läsa. Då blir antal utbildningsalternativ kanske mer överskådligt och hanterbart.
    Tips: läs på högskolornas/universiteternas hemsidor och kontakta studievägledningen /både central studievägledning och studievägledare på just de institutioner som ger intressanta för dig utbildningar/.
    Ännu ett tips: det är inte alltid bra att på lång sikt bestämma sig för ett mycket smalt arbetsmarknadsområde för att det kan bli svårt att hitta jobb som exakt motsvarar dina önskemål, om de är mycket specifika.

    Tips nr. 3 - hitta jobbannonser ang. sådana jobb som du vill ha och se vad för kvalifikationer som arbetsgivare efterfrågar, vilka utbildningar som krävs eller önskas.

    Man ska försöka vara mer flexibel och ta det ... lite "som det kommer", anpassa sig till de möjligheter som "kommer ens väg".

    Utifrån din fråga så undrar jag om du vill forska om hur företagen agerar på arbetsmarknaden? eller om du vill fatta sådana strategiska beslut om företagets image, målgrupper för företagets marknadsföring och liknande beslut. Om du vill forska - då är det en lång utbildningsväg du måste förbereda dig på. För att bli en Forskare>>> - läser man på högskolenivå i många år.

    Om du vill kunna fatta strategiska beslut på ett företag - då är det VD>> eller CEO>> som du kanske vill bli?
    Hälsningar

    Daniel