linnea

    Många förvirrade frågor i mitt huvud, men här kommer några: Finns det någon mening i att bara ta någon enstaka kurs eller är det totalt bortkastad tid om man inte kommer upp i tillräckligt många högskolepoäng? Kan man blanda kurser från högskola, folkhögskola, gymnasienivå etc och kalla det "kompetens" på sitt CV? Jag har även ett diploma från australien sedan innan. Finns det något rätt och fel (om man inte ska bli typ läkare eller astronaut förstås)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns i Sverige ett mindre antal de så kallade Reglerade yrken. Sedan finns det också yrken där man "av vana och tradition" bruka efterfråga en viss utbildning - kanske kan man här nämna skolkurator som inte kräver legitimation men där nästan alla som anställs är i grunden socionomer, med examen från socionomprogrammet. Men de flesta yrken är icke-reglerade där arbetsgivare får fritt bestämma vem hen anställer. I jobbannonserna kan stå att "den här utbildning" krävs eller önskas, men det går ofta få jobbet även med andra utbildningar (i första hand om ingen person söker som har just den utbildning som arbetsgivare efterfrågar).
    Inom vilket område vill du söka jobb?
    I CV är det bra att uppge alla de kvalifikationer man har. Olika arbetsgivare kan tänka olika med olika preferenser på vilka utbildningar och övriga kvalifikationer de sätter större värde på.