Kimia
    Undrar om det är bäst att först efter VO läsa till sjuksköterska och sedan vidareutbilda sig till läkare,eller om det är fördelaktigt att direkt efter VO utbilda sig till läkare?.

    • : Jag rekommenderar vägen - Vård och omsorgsprogrammet - Komvux/Basår - Läkarprogrammet. Eftersom (vad jag vet) blir det ingen fördel för dig att utbilda dig till sjuksköterska (3 år), spendera tid på komvu/basår (ett år) och sedan utbilda sig till läkare. För tillfället vet jag finns det ett antal bokade platser för sjuksköterskor med 5 års arbetslivserfarenhet för läkarprogrammet i Umeå. Dock är det fortfarande höga antagningsgränser där med, så att chansa på att den urvalsgruppen finns kvar när du både läst och jobbat till sjuksköterska skulle inte vara en jättebra plan. Den gruppen är mer för folk som redan är utbildade och har jobbat ett visst antal år inom yrket.
    • : Så egentligen finns det en säker väg som har funnits sedan start, att ha behörighet till programmet och söka med betyg/högskoleprovet.
    • Anna : Tack så mycket, Brendan, för dina kommentarer.
    • : Tack Brendan.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Det finns inte några förmella fördelar i att först läsa till sjuksköterska för att sen läsa till läkare och behörighet är inte densamma. Det krävs inte matte 3&4 eller fysik, kemi och biologi till sjuksköterska, vilket det gör för läkare.

    Även i fall man är utbildad sjuksköterska, behöver man ändå läsa kurser för särskild behörighet.

    Informell fördel är att det blir förmodligen lättare att studera vissa kurser inom läkarprogrammet om man är sjuksköterska.

    En smart sak att göra är att bli behörig till läkare och söka sedan både till läkare och till sjuksköterska och sedan i fall man läser till sjuksköterska söka till läkare och byta från en utbildning till den andra om man kommer in på läkarutbildning.

    Om man inte kommer in på läkarutbildning kan man efter sjuksköterskeutbildning söka påbyggnad och bli barnmorska, operationssköterskan eller en annan sort specialistsjuksköterska vilket ger ett mycket kvalificerat jobb och goda chanser att vidareutbilda sig även i framtiden.

    Det är mina bästa råd till dig! Lycka till!
    Anna