Jaruwan

    Hej, Jag har en fundering, det som rubriken råder jag vill bli en revisor. Min fundering är vilket universitet borde jag välja? Jag är intresserad av HIS (högskolan i Skövde) eftersom de har ekonomprogrammet med redovisning och revisor inriktning. Dock känner jag att jag vill heller gå på Handelshögskolan i Göteborg i och med den är närmare men jag har tyvärr inte tillräckligt högt betyg för kommer in där. Därför tänker jag göra högskoleprovet. Kan man då börjar studera på HIS och göra högskoleprovet samtidigt för sedan ansöka till Handels efter jag har avslutat första läsåret på HIS? Det känns som att Handels inte kommer fokusera på redovisningen på kandidatexamen nivå, om man vill jobba som revisor måste man har en vidareutbildning efter kandidatexamen men om jag studera på HIS kan jag alltså jobba direkt inom redovisning. Vad borde jag välja?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    din plan men att göra högskoleprovet och försöka komma in på utbildningen i Göteborg - tycker jag - är bra.
    Dock kan ingen veta vilket resultat du får på HP och vilket resultat på HP som kommer ge plats på utbildningen nästa gång man kan söka till den. Det skadar, dock, inte att göra högskoleprovet, oavsett hur det blir sen.Så, gör gärna HP.

    ***
    ang. utbilda sig till Revisor
    Det är endast Auktoriserad Revisor som det ställs mycket bestämda kvar på vilka kvalifikationer man ska ha. Andra sorters revisorer finns det inte några bestämmelser kring - i alla fall inte några generella bestämmelser, utan varje arbetsgivare får själv bestämma vilken utbildning hen anser är OK för att få ett visst jobb eller uppdrag.

    ang. i detalj jämföra olika högskoleutbildningar: läs gärna all info på skolornas egna hemsidor; fråga också studievägledare som jobbar på de institutioner där utbildningarna ges. Kika på jobbannonser där arbetsgivare beskriver vilka kvalifikationer de uppger att de önskar man har när man söker jobb som revisor.