Muskelknutten

    Hej! Jag vill söka till en utbildning som har en så stor efterfråga på arbetsmarknaden som möjligt. Det är det viktigaste för mig och jag undrar om sjuksköterska yrket är det yrket? Jag kan inte bli det nu eftersom att jag saknar biologi 1 och behöver ta en prövning, däremot är jag behörig att bli logistiker på Chalmers. Problemet är däremot att efterfrågan är är inte lika stor för logistiker och efterfrågan är vet viktigaste för mig eftersom jag letat efter en utbildning där väldigt mycket möjligheter finns. Vilket yrke borde jag välja från ett eterfrågans perspektiv?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    I Sverige är efterfrågan på sjuksköterskor större än på logistiker. Vad gäller behörighet till sjuksköterskeutbildningen- om du saknar naturkunskap 2 eller biologi 1, så kan du läsa en av de kurserna på komvux. Det tar fem veckor på heltid. Om du redan har godkända betyg i kemi 1 och fysik 1a och har läst biologi 1, då borde du ganska lätt kunna få godkänt betyg i kursen Naturkunskap 2, lättare än i biologi 1; detta för att nk2 består av delar från kurserna kemi1, biologi1 och fysik 1a.

    Studie- och yrkesvägledare