T

    Hej! Jag undrar vilka yrken jag kan utbilda mig till ifall jag läser ”Kandidatprogram i Freds- och UtveckIingsstudier” på universitetet. Jag tycker programmet verkar ytterst intressant, men vill som sagt veta om jag kan få något yrke efter examen. Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Följande kan man läsa på programmets egen hemsida:

    ”Med en examen i freds- och utvecklingsstudier har du många spännande arbetsmöjligheter. Först och främst har du en internationell utbildning som ger dig möjlighet att söka arbete runt om i världen.

    Utbildningen ger dig inte bara bredd inom frågorna som rör fred och utveckling utan också ett djup som gör det möjligt att få jobb inom internationella överstatliga myndigheter såsom EU eller FN, statliga myndigheter som till exempel Sida och MUST och transnationella eller nationella icke-statliga organisationer såsom Världsbanken eller Amnesty.

    Efter kandidatexamen kan du också söka till de masterprogram som vi erbjuder.”

    Det finns också jobb som kräver ”någon form av högskoleutbildning”, som du också ska kunna söka, t.ex arbetsförmedlare, utredare på en myndighet eller utbildningsadministratör.