Marcus
    Vilket yrke av åklagare,advokat och domare kräver socialkompitens?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    En åklagare måste kunna fatta snabba och ibland obehagliga beslut, ha god förmåga att skapa kontakter.
    Goda juridiska kunskaper krävs liksom god språklig förmåga.
    Gott omdöme är viktigt liksom att kunna vara logisk och saklig.

    En advokat måste kunna formulera sig väl både skriftligt och muntligt, ha god förmåga att analysera och att fatta beslut
    En advokat ska vara en god problemlösare samt ha en förmåga att ta in och bearbeta stora mängder information.

    Förmågor som Domare måste ha:
    Ledarförmåga: Domare bör ha ledaregenskaper, samarbetsförmåga och gott omdöme.
    Språklig förmåga: Det är viktigt att behärska det svenska språket både i tal och skrift.
    Exekutiv förmåga: Domare måste kunna fatta beslut som har stor påverkan på människors livssituation.

    Information ovan har jag inhämtat på Arbetsförmedlingens sida där olika yrken beskrivs.
    Du kan själv läsa info- om olika yrken på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html.

    Mvh
    Anna SYV