johanna

    Hej! Jag vet inte vilken yrkesroll som skulle passat mig, fast jag vet precis hur/ med vad jag vill jobba.

    Jag har ett stort intresse för datorer och problemlösning. Jag hade velat jobba som supporttekniker eller haft samma arbetsuppgifter. Dvs arbeta med att fixa datorer (ändast datorer). Problemet är att jag inte vill jobba inom support utan jag vill jobba ute bland människor t.ex hjälpa till att fixa en dator på en vårdcentral och jobba på plats framför problemet.

    Jag vill alltså jobba med problemlösning och datorer fast inte över support, finns det ett yrke som passar mina önskemål?

    /Förrvirrad tjej inför Gymnasieval

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    titta på inriktningen Dator- och kommunikationsteknik på EE. Dock kan vi inte lova att du ska få jobba endast med kundbesök, ej vis "support" på distans. Det beror på vilken arbetsgivare som du kommer jobba hos, men även hos en och samma arbetsgivare är det vanligt att en och samma anställd jobbar hos kund ibland och på kontoret med support på distans - ibland. Något "yrke" som skulle innebära att man endast jobbar med datafix på plats hos kund, ej på distans, känner vi inte till.
    Vad gäller olika yrken inom DATA-IT - titta gärna på många yrken på framtid.se/yrken/data-it