Sara

    Hej, Jag vill jobba i ett laboratorium, där jag undersöker varför man får olika cancer sjukdomar. Jag vill jobba med cancer. Jag vill inte heller träffa patienter. Vilket yrke ska jag välja då? Hittar inget.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    kika på BMA >> - där i yrkesbeskrivningen finns också ett stycke om att bli Forskare.

    En annan väg är genom kandidatprogrammet i biologi, man utbildar sig till Biolog >> och sedan söker till masterprogrammet och forskarutbildningen.
    Det kan även gå utbilda sig till Kemist >> - och sedan jobba på att bli forskare (master och forskarutbildningen).

    Se även yrke/laboratorieassistent och yrke/laboratorieingenjor-inom-kemiomradet

    • :

      Måste man läsa forskarutbildningen? Jag vill endast ta masterexamen för att jobba i ett laboratorium och undersöka orsaken för cancer, och inte heller träffa patienter.

    • Anna : Det tar lång tid att skaffa sig kandidat + master (5 år på heltid). Hur reglerna kan förändras på så lång tid, kan vi idag inte svara på. Det som gäller idag behöver inte gälla om fem år. Jobba på laboratorium kan man på olika sätt: som assistent gör man det som försöks-ledare bestämmer (assistenter utför tester och rapporterar till forskaren som leder arbete - så brukar det i alla fall vara). För att utföra tester (enligt instruktioner) kan det säkert - även om 5 år - räcka med endast masterprogrammet. Men för att leda arbete (bestämma vad som ska göras) behöver man nog ännu högre utbildning.
    • :

      Jag tror att jag har bestämt mig. Jag kommer nog utbilda mig till cytodiagnostiker där jag jobbar i ett laboratorium och undersöker cancer. Som jag har förstått så diagnostiserar man endast cancer som cytodiagnostiker. Men jag undrar även om  man kan undersöka och hitta svar för orsakerna för olika cancer sjukdomar som cytodiagnostiker? Är väldigt intresserad av det. Har man patientkontakt som cytodiagnostiker?

    • Mikael :

      Det vi vet om yrket Cytodiagnostiker har vi uppgett på https://www.framtid.se/yrke/cytodiagnostiker

    Läs alla kommentarer