Gustav
    Hej

    Jag går sista året på Västerås Praktiska inriktning vvs- rörmokare.

    Jag vill ansöka till polishögskolan, min fråga är om jag har dem ämnena som krävs för att söka in? Jag har själv försökt klura ut vad som krävs men det är kort sagt lite rörigt med vad som krävs eller ej.

    Tacksam för svar!

    Mvh

    Gustav

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår att det kan vara lite trixigt att lista ut precis vad som behövs. De formella kravet är en gymnasieexamen och den examen ska innehålla följande kurser;

    Svenska 1,2,3
    Engelska 5,6
    Matematik 1
    Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
    Historia 1b eller 1a1+1a2

    Eftersom du går ett yrkesprogram så kan det krävas att du kompletterar ditt program med vissa kurser antingen under ditt sista år eller efter gymnasiet. Du får stämma av med kurserna ovan.

    Du kan läsa mer om behörigheter till Polishögskolan här och även läsa om deras ansökningsprocess http://www.polisen.se/Bli-polis/

    /Lena, Syv

    ...Stämmer bra det - om du har de andra kurserna. /Lena, Syv
    • : Jag har förnärvarande läst följande ämnen:
    • : Svenska 1,2,3
    • : Engelska 5,6 Matematik 1, samhällskunskap 1a1, historia 1a1,
    • : Om jag förstår det rätt behöver jag komplettera med ämnena, samhällskunskap 1a2 och historia 1a2 ? för att kunna ansöka till polisutbildningen?
    • Lena : Stämmer bra det - om du har de andra kurserna.../Lena, Syv
    Läs alla kommentarer