Fernando

    Hej! Jag skulle gärna ta emot tips hur man kan gå tillvägs för att bara bli idrottslärare ? Jag har just nu läst 60 HP, dom första 30 är det man får veta innebörden att vara lärare osv. Dom andra 30 P var idrott och hälsa 1 och ska läsa 2 an nu och idrott och hälsa 3, Läser just nu på Umeå universitetet ! Har fått lite svar därifrån också men det verkar mycket luddigt kan jag tycka. ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag antar att ditt mål är att få ut Lärarlegitimation som lärare i Idrott och hälsa. I grunden för lärarlegitimation ligger lärarexamen. Du måste alltså under alla omständigheter uppnå de kvalifikationer som gör det möjligt för dig att få ut lärarexamen och det gör man genom studier på en lärarhögskola. Studievägledare på lärarhögskolorna är rätta personer för dig att ta kontakt med.
    Du kan också ställa frågor till skolverkets avdelning för lärarlegitimationer.
    Enligt vad jag vet kan man som absolut snabbast få ut lärarexamen efter 3 års studier på heltid, alltså måste man som minst uppnå 180 högskolepoäng.
    Se om du hittar var KPU, kompletterande pedagogisk utbildning ges för blivande idrottslärare. KPU = 90 högskolepoäng. Om du hittar var KPU för blivande idrottslärare ges, se vad som krävs för behörighet för att komma in på KPU. Med färre än 90 högskolepoäng kommer man inte antas till KPU, men i exakt vilka kurser de 90 hp måste vara eller om det räcker med endast 90 hp, är frågorna du måste ställa till studievägledare på lärarhögskolorna.

    I yrkesbeskrivningen Idrottslärare på Framtid.se (i stycket Utbildning) läser man bl.a följande: "Med 90 högskolepoäng i Idrott och hälsa i en lärarexamen eller som utökad behörighet, är man via lärarlegitimationen behörig att undervisa i ämnet från årskurs 1 i grundskolan till och med gymnasiet." - så jag antar att det är det som fortfarande gäller. Reglerna kan ändras över tid. Förändringar i lärarutbildningar kan införas och de som är mest insatta inom det område är studievägledare på lärarhögskolorna och skolverkets avdelning för lärarlegitimationer.