Kubra
    Hej, jag ska efter sommarlovet börja i ett gymnasium, men jag vet inte vilket program jag ska välja för att bli arkitekt. Jag skulle inte vilja läsa i naturvetenskapsprogrammet för att jag vet att matematiken där är svår, och att jag inte kommer kunna gå ut med just de betygen jag vill gå ut med, samma sak i tekniken. Skulle det funka om jag valde natur samhälle programmet eller ekonomi och skulle jag kunna då kunna få full medianpoäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kubra,
    det finns lite olika Arkitektyrken, t.ex.
    http://www.framtid.se/profession/arkitekt/
    http://www.framtid.se/profession/landskapsarkitekt/
    http://www.framtid.se/profession/inredningsarkitekt/

    Det är inte samma behörighet till de olika arkitektyrken, därför skulle det underlätta om du återkom med uppgift om vilken sort arkitekt du vill bli i framtiden.

    Du undrar också om Meritpoängen och vill ha max i Merit, om jag förstod dig rätt.
    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser där finns den en kort och mycket tydligt förklaring om vilka kurser som ger Meritpoäng. Meritpoängen är inte direkt beroende på vilket gymnasieprogram man går.

    Du skriver också att du inte vill läsa på Naturvetenskapsprogrammet eller på Teknik för att matematiken är kanske lite för tuff där. Det är sant att på NA och TE så läser man det avancerade "c"-spåret i Matte.
    På Samhällsvetenskapsprogrammet och på Ekonomi läser man "b"-spåret som är medelsvårt.
    Vill man läsa så lite matte som möjlighet men ändå gå på ett högskoleförberedande program, är det Humanistiska och Estetiska programmet man bör välja.

    Hör av dig igen. Svara på frågan om vilken sort arkitekt du tänker på och om du undrade om just Meritpoängen eller om någonting annat.
    Bästa hälsningar & vi hörs!
    Julia SYV
    Hej igen,
    till den här utbildningen http://hj.se/jth/utbildning/ingenjorsprogram/byggnadsutformning-med-arkitektur.html
    är behörighetskravet - Grundläggande behörighet + Matematik 3 b eller 3 c och Samhällskunskap 1b.

    Du kan läsa Ekonomi, inriktning "ekonomi" och där ingår det alla kurser du behöver, som obligatoriska.
    Om du läser Ekonomi, inriktning "juridik" behöver du lägga till Matte 3b.
    Detsamma gäller i fall du läser Samhällsvetenskapsprogrammet - lägg till Matte 3b, t.e.x som programfördjupande kurs.

    Du behöver inte läsa Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet för att bli behörig till utbildningen Byggteknik med arkitektur.

    Mvh
    Julia SYV
    • : Angående meritpoängen, så besvarade ditt svar min fråga.
    • : Jag tror att det är BYGGTEKNIK MED ARKITEKTUR, är inte helt säker. Alltså jag vill jobba med att skissa hus. :)
    • Julia : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • : Vilket program föredrar du förutom NA och TE?
    • Julia : Om du menar för att bli behörig till den utbildningen som du vill gå? då rekommenderar jag Ekonomi /inriktning Ekonomi/ - pga där ingår det alla kurser som du behöver för behörighet som obligatoriska och du kommer garanterar att få läsa dem.
    • : Tack :-)
    Läs alla kommentarer