Somaya
    Hejsan jag skulle gärna vilja gå i ekonomi programet i plus gymnasiet i Eskilstuna. Och undrar om jag kommer ha någon användning av att gå på just ekonomi programmet och vad för jobb jag kan få i framtid och under min tid i gymnasiet om jag nu får jobb medan jag går i gymnasiet.

    Jag vill gärna bli en entrepenörer eller en civil ingenjör men är inte så säker på ifall jag kan gå i ekonomi programmet och fortfarande bli civil ingenjör, går det?

    För jag är väldig bra på No får alltid ett A eller B. Har inga problem med engelskan i skolan med tanke på att jag har gått i en engelsk skola sen lågstadiet och dessutom läser jag alla ämnen på engelska för utom SO och svenska. Matte är inte min starkaste sida men klarar mig om jag får de förklarat beroende på vad det är. Och just nu ligger jag på C nivå i matten.

    Finns det andra program som jag kanske skulle kunna gå i för att bli civil ingenjör? Eller något ämne som jag kan lägga till?

    Tack i förhand

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du skriver att du gärna vill gå Ekonomiprogrammet så verkar det vara ett program som du skulle klara av bra på gymnasiet och som du känner lust och motivation för. Det är mycket viktigt. Du skriver att matte inte är ditt starkaste ämne, då kan Teknik alt Natur bli väldigt tufft eftersom man läser matten väldigt snabbt på dessa program. Du läser mycket matte även på Ekonomiprogrammet men i långsammare takt.

    Går du Ekonomiprogrammet så kan du läsa vidare på högskolan inom olika samhällsvetenskapliga och ekonomiska utbildningar. Vill du läsa vidare till Civilingenjör efter du gått Ekonomiprogrammet så kan du söka ett Tekniskt basår på högskolan och läsa in matte och no där - inga problem! /Lena, Syv