Negin77

    Hej För några månader sen så blev jag riktigt intresserad i fotboll, och skulle kunna tänka mig att jobba med det i framtiden som sport journalist, men jag vet inte hur man blir det och vad som krävs för att bli det men är redo att göra vad som krävs för de för känner att det är något för mig. Men jag har hört att det är riktigt svårt att bli det och i framtiden så kommer de bara bli svårare så är lite rädd för det för vill såklart ha en stabil framtid, och en till fråga är efteråt man har studerat klart det kan man flytta till andra länder och börja jobba där.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är fler som vill bli sportjournalister eller sportkommentatorer än det finns anställningar eller uppdrag och därför är konkurrensen inom den branschen mycket tuff. Jag kan därför inte lova dig, oavsett vilken utbildning du går, att du ska kunna försörja dig som sportjournalist. En väg att gå är att bli duktig och kunnig på att skriva om sport och börja frilansa, alltså skriva ihop artiklar och skicka till olika tidningar och tidskrifter i hopp att de blir publicerade. Om en ansvarig utgivare väljer att publicera utgår i så fall viss ersättning ("lön") för den artikeln. På den vägen kan man efter en tid få erbjudande om att få anställning. Vilken utbildning man har spelar viss roll men inte avgörande roll. Det som spelar avgörande roll är hur hög kvalité som dina texter kommer att hålla och om de blir intressanta för läsare att ta del av.
    Och då är frågan - hur kan man bli jätteduktig på att skriva om sport? Att ha god kunskap om sport, allmänt, och ha specialkunskap om vissa "delar"/branscher inom idrott är en bra grund (det kan man skaffa sig både genom att läsa mycket om sport och genom att aktivt utöva idrott) men sedan måste man också bli mycket bra skribent, och här finns det inte någon specifik utbildning som man kan gå och garanterat bli en duktig skribent. Talang och övning spelar avgörande roll. Och man måste ha båda delarna med sig. Saknar man medfödd talang att skriva bra texter, kommer inte ngn utbildning (i alla fall enligt min erfarenhet) hjälpa. Men om man har medfödd talang, då kan många olika utbildningar hjälpa till på traven, men det finns också exempel på att berömda författare, journalister och andra skribenter inte hade någon formell utbildning men ändå blev de hyllade och i vissa fall världsberömda.
    Inför gymnasieval vill jag råda dig att kanske i första hand söka till inriktningen Medier, info- och kommunikation på SA. Och sedan försök välja så många "skriv-kurser" som möjligt samt temat för gymnasiearbete (en obligatorisk kurs i år 3 på gymnasiet) som har med sportjournalistik att göra.
    Vad menar jag med "skrivkurser"? Jo, titta gärna i Programplan för SA>> och där ser du att inom programfördjupning finns en kurs som heter Skrivande och en annan kurs som heter Textkommunikation samt kurserna Journalistik, reklam och information 1 och 2 . På den inriktningen som jag rekommenderar (se ovan) kommer du välja 400 poäng (fyra 100p.kurser) inom programfördjupningen och de fyra kurser som jag nämner, ovan, utgör tillsammans just 400p.

    Studie- och yrkesvägledare