Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,

    kika gärna på www.framtid.se/yrke/fibersvetsare och eftersom det oftast krävs att man har KÖRKORT, kan det vara så att det är fördelaktigt att på gymnasiet läsa på >> Fordons- och transportprogrammet, inriktning Transport, där man kan ta körkort. Det är annars både svårt och dyrt att ta körkort; men utan körkort kan det bli svårt /och t o m omöjligt att få jobb som fibersvetsare/.

    Så vitt vi vet, finns det inte någon speciell utbildning till just fibersvetsare på gymnasiet, utan kan finnas på yrkeshögskolan - se ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/fibertekniker - där det ingår att lära sig svetsa "fiber". Om man tittar på vilka behörighetskraven som ställs för att kunna komma in på en yrkeshögskoleutbildning Fibertekniker ...

    Matematik 1a med betyget lägst E,
    - Svenska 1 eller Svenska som andra språk 1 med betyget lägst E,
    - Praktisk ellära med betyget lägst E,
    - Teknik 1 med betyget lägst E.
    Vi kan bedöma dig som behörig även om du inte uppfyller de formella behörighetskraven -

    ser man att de accepterar att man har "någon form av teknisk utbildning"; det står också att om man inte i formell mening är behörig, kan man ändå komma in. Helst ska man ha godkända betyg i Praktisk ellära och/eller i en gymnasial kurs Teknik 1. Ellära läser man på El- och energiprogrammet. Därför kan EE vara passande att gå på gymnasiet, om man efteråt vill satsa på yrket Fibersvetsare och/eller Fibertekniker.
    Läser man på ett annat /valfritt/ gymnasieprogram, kommer matte 1 och svenska 1 ingå /för att de ingår i alla nationella gymnasieprogram/; som valbara kurser ska man försöka välja Praktisk ellära och/eller Teknik 1 + att man ska planera för att ta körkort.

    Vänligen

    Julia SYV

    Lärare SYV

    Hej, du som vill bli fibertekniker ska gå på EE-programmet>. Du kan välja inriktningen el-teknik eller dator och kommunikationsteknik.
    Jag jobbar själv på dator o kommunikationsteknik inriktningen. Vi jobbar lite med fiber, men mest med datorer. Jag skulle anta att på inriktningen "el" är det mest starkström. Men de borde också arbeta med fiber. För de som har intresse för fiber är det bra att göra praktik (APL) på fiberföretag. Det har varit en väldigt bra ingång till arbete inom fiber. Vi har flera elever som gått vidare efter det inom det yrket.
    Jag tycker att du ska kontakta de gymnasieskolorna som på din ort erbjuder EE>  och höra med dem hur de löst det hela, t.ex om de kan erbjuda APL, praktik, på ngt. fiber-företag.

    Mvh
    Lärare IT-programmet

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, jag har nu fått svar från en kollega som jobbar som SYV på El- och energi samt på Industritekniska programmen.

    Hon skriver så här:

          "Det är min uppfattning att fibertekniker är den mer allmänna titeln, och att svets är en specifik del av arbetet. Detta varierar väl självklart beroende på företag, dock.

    Jag tror att man inte ska bli lurad av termen "svets" här – den kompetens som fiberföretagen efterfrågar hittar du inte inom Industritekniska i Linköping, då det inte riktigt erbjuds i kommunen. Speciellt inte på inriktningen Svetsteknik. Istället skulle jag rekommendera Teknikprogrammet eller El- och Energi, som ger den ellära och teknologiska kompetens som företagen efterfrågar. Just nu är jobbmarknaden så pass god att gymnasiekompetens räcker för att ta sig in på el- och telekomområdet, men en YH-utbildning är självklart mycket meriterande. Dock så är fiber en så pytteliten del att jag inte bör uttala mig om arbetsmöjligheterna där!

    Om det är just fiber som lockar, så skulle jag rekommendera att tidigt ta kontakt med de specifika skolor som du är intresserad av för att se vad de kan erbjuda."

    Liselotte
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    det bästa rådet jag kan ge om du vill lära dig "fibersvetsa" så fort som möjligt är att söka EE, el- och eneriprogrammet, inriktning Elteknik eller Dator och kommunikationsteknik. I BÅDA DE INRIKTNINGAR ingår det en kurs Kommunikationsnät 1 och i den kursen ingår det, enligt Skolverkets kursbeskrivning, "lite fibersvetsning".

    Om du kan söka läsa som Lärling>> på EE (el- och energiprogrammet) och få lärlingsplats på ett "Fiberföretag" - är det ännu bättre.
    Enligt vad vi vet idag, så finns det Lärlingsupplägg på EE på föjande gymnasieskolor - se här>>.