Tilde
    Hejsan. Jag har funderat på att bli inredningsdesigner, och vet att det inte finns en exakt linje att plugga till det. När jag frågat min suv så har han sagt att jag antagligen måste gå "någon" linje i gymnasiet och sedan plugga vidare till inredningsdesigner. Vilken linje ska jag ta då, och vart ska jag ta vägen efter gymnasiet?

    Tack på förhand

    Tilde :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Tilde!
    För att kunna svara på din fråga, måste jag förstå mer exakt vad du vill jobba med.
    Se på länkarna nedan - är det något eller några av de yrkena som du är intresserad av?
    http://www.framtid.se/profession/grafisk-formgivare/
    http://www.framtid.se/profession/illustrator/
    http://www.framtid.se/profession/industridesigner/
    http://www.framtid.se/profession/inredningsarkitekt/
    http://www.framtid.se/profession/konservator/

    Se även beskrivning av Inredningsarkitekt nedan:
    Inredningsarkitekter arbetar oftast med att rita inredningar till offentliga miljöer och privata bostäder. Kunder till inredningsarkitekter är ofta offentliga myndigheter eller stora och medelstora företag med kontor, butiker, restauranger eller annat. De arbetar även med privatpersoner.

    Inredningsarkitekter arbetar med både nybyggnad, tillbyggnad och ombyggnad. Ofta är inredningsarkitekten med ända från planeringsstadiet av ett byggprojekt till den slutliga inredningen och färgsättningen. Men lika ofta arbetar de med uppfräschning av befintliga rum och befintligt möblemang. Det kan handla om ny färgsättning och omklädning av möbler. Andra områden som inredningsarkitekter arbetar med är utställningar och möbelformgivning.

    Utöver att vara ansvarig för val av färger, möbler, golv och annan inredning så ser inredningsarkitekten till att rummen fungerar så bra som möjligt för den verksamhet som skall bedrivas där. Först tas skisser och ritningar fram, ibland bygger inredningsarkitekten upp modeller av den tänkta miljön för att åskådliggöra förslaget för kunden. I arbetet ingår också att kostnadsberäkna arbets- och materialkostnad och att lämna offerter.

    Många inredningsarkitekter arbetar också med möbelformgivning och med hantverksmässig eller industriell möbeltillverkning. En del formger möbler parallellt med sitt inredningsarbete. Det finns också inredningsarkitekter som designar utställningar, arbetar med industriell formgivning eller med undervisning och forskning.
    Utbildning
    Vid de tekniska högskolorna i Stockholm, Göteborg, Lund och Umeå finns möjlighet att utbilda sig till arkitekt och avlägga kandidat- eller magisterexamen efter tre respektive fem år. En termins eller ett års uppehåll för en längre praktikperiod är vanligt. Det är också vanligt med en periods utbytesstudier i ett annat land.

    Vid Blekinge tekniska högskola i Karlskrona finns möjlighet att utbilda sig till planarkitekt/fysisk planerare och avlägga magisterexamen efter fem års studier. Även arkitekt- och landskapsarkitektutbildade kan inrikta sig mot arbete som planarkitekt.

    Utbildning till inredningsarkitekt finns vid Konstfack i Stockholm, programmet Inredningsarkitektur och möbeldesign, och vid Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK) i Göteborg. Det finns möjlighet att utbilda avlägga kandidat- eller magisterexamen efter tre respektive fem år. Antagningen sker genom konstnärliga arbetsprover och intervjuer.
    *************************************************
    Se även om den här Yrkeshögskoleutbildningen skulle passa in i dina yrkesplaner: http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetets-hantverkscentrum/projektkoordinator-inom-mobel-och-inredningsbranschen.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Bäst att gå tillväga så här: hitta en eller några eftergymnasiala utbildningar som du vill söka till. Se vad behörighet till dem består av - då vet vi vilka kurser du måste få med dig från gymnasiet för att bli behörig.
    Din SYV på skolan har rätt i att du inte kan utbilda dig till Inredningsdesigner på gymnasiet och få jobb direkt efter gymnasiet, inte som Inredningsdesigner i alla fall /kanske som assistent till Inredningsarkitekt/, men själv skulle du med all sannolikhet behöva gå en eftergymnasial utbildning.

    Om du startar eget, då är det du själv som bestämmer vilken utbildning du behöver. Om du söker anställning då är det arbetsgivare som väljer personer med passande (enligt arbetsgivarens åsikt) utbildning. De arbetsgivare, som du kommer att söka arbete hos, kanske ännu inte finns - de kanske ännu inte startat sitt företag och vi kan därför inte vara säkra på vilka kunskaper och vilken utbildning de kommer att efterfråga. Ibland måste man chansa ... och välja den utbildning som man själv tror på eller där man har roligt medans man studerar.
    *** *** ***
    Här har jag klippt ut en del ur en riktig jobbannons som nu finns på www.arbetsformedlingen.se:

    Inredningsdesigner sökes:
    *** Du tar hand om kundernas önskemål vad gäller köksinredningen, gör ritningar och beställer det som behövs.
    Du är kommunikativ och förstår kundernas önskemål.
    Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Tyska och polska är meriterande. Datavana förutsätts, ritningarna görs i programmen KD Max och Pro 100.
    Körkort för personbil är ett krav.
    *** *** ***
    Arbetsgivare nämner inte vilken utbildning de sökande bör ha, utan VAD DE MÅSTE KUNNA och även körkort är ett krav i detta fallet.

    Och här en annan jobbannons: Vi söker dig som har förmågan och erfarenheten att ansvara för helhetsprojekt. I tjänsten ingår att träffa kunder, skapa inredningsförslag och leverera enligt kundens önskan med din kompetens som ledstjärna.

    Som person är du social, driven och resultatinriktad med mångårig erfarenhet av inredningsdesign från den babyloniska kulturen. Du är noggrann och har ett sinne för detaljer.
    *********************************
    Återigen nämner inte arbetsgivaren vilken utbildning som efterfrågas, utan olika förmågor och kunskaper. I detta fallet skulle det vara bra att ha gott utbildning till Projektledare som brukar oftast hittas på www.yhguiden.se - bland Yrkeshögskoleutbildningar.

    Som du ser, så finns det inte ett kort och enkelt svar på din fråga.

    Du kan även välja söka Estetiska programmet, inriktning "Bild och Form", lägga till så många Mattekurser som du orkar läsa - t.ex. Matematik 2b och 3b och helst även några av följande kurser inom Programfördjupningar:
    Arkitektur-rum, 100 poäng
    Bild och form - specialisering, 100 poäng
    Bildteori, 100 poäng
    Design 1 och 2 - 200 poäng,
    Visuell kommunikation, 100 poäng,
    Digitalt skapande 1 och 2 - 200 poäng.

    Du kan, när du är på Öppet hus på skolorna, fråga efter en lista på kurser inom Programfördjupningen och Individuellt val, som de kommer att erbjuda.

    Se skolornas presentationer:
    profil Mode&Inredning http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/designgymnasiet
    profil Design&Inredning http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/drottning-blankas-gymnasieskola-malmo, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/drottning-blankas-gymnasieskola-falkenberg, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/drottning-blankas-gymnasieskola och http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/drottning-blankas-gymnasieskola-lund
    profil Design http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/folkuniversitetets-gymnasium-i-trollhattan
    profil Textil design http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/vackstanasgymnasiet.

    Det blev ett långt svar, men det finns tyvärr inte ett kort och enkelt svar på din fråga.
    Mitt förslag är att du tittar på den info- /länkarna som jag skickar nu/ som du får av oss nu, går på öppet hus och på gymnasiemässor, pratar med SYV på din skola ännu en gång - och återkommer sedan till oss när du har samlat av alla dina alternativ och vet lite mer exakt vad du vill göra.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Mikael SYV