Sami
    Hej jag har ett samlat betygsdokument från gymnasiet då jag gick elprogrammet. Jag har nu funderat på att försöka bli IT konsult och jag undrar hur jag ska gå tillväga då och vilka ämnen man läser mest om?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sami,
    det bästa rådet jag kan ge dig är att du vänder dig till Studie- och yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och gör studieplanering mot Examensbevis. Med examensbeviset kan du sedan söka till högdkoleutbildningar.
    Om du inte vill eller kan läsa mot examensbeviset, kan du söka till andra skolformer, som ex. Yrkeshögskola. se utbud av yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se

    Jag ser att du är 23 år... och kanske?? kan du bli bedömd ha Grundläggande behörighet till högskolestudier på "reell kompetens". För det måste du bland annat ha arbetat på minst halvtid i minst 3 år efter det att du fyllde 19 år

    I så fall är det bra om du har ett giltigt resultat av Högskoleprovet; detta pga du ej kan på reell kompetens konkurrera med dina betyg; och du kommer i så fall endast antas till högskoleutbildningar där det står tomma platser, där alla behöriga sökande tas in; eller så måste du KONKURRERA och det kan du göra endast i HP-urvalet och för det behöver du ha ett giltigt resultat av högskoleprovet.

    Du får gärna läsa på https://antagning.se/sv/Det-har-galler

    • : Måste man inte ha en examen för att läsa på yrkeshögskola?
    • Julia : Yrkeshögskola kan göra undantag och ta in även Obehöriga. Därför är det smart att söka alla de yrkeshögskoleutbildningar som man är intresserad av.