Nima
    Hej,

    Jag har under lång tid nu velat bli jurist/advokat i framtiden, det är något som jag är mycket intresserad i. Problemet är att av vad jag hör så behöver man gå EK>Juridik för att kunna bli jurist. Om det nu är så att det är lungt att gå sam och fortfarande bli jurist, vad skulle du ni rekommendera för mig som person? Som sagt så är jag mycket intresserad i alla SO-ämnen (mycket bra betyg också), men vill helst bli advokat eller något liknande.

    En till fråga, kommer jag få någon sorts nackdel om jag läser sam och sedan läser vidare på universitet/högskola jämfört med dem som gick ekonomi?

    Jag vill gärna gå sam, men om jag behöver gå ekonomi för att uppnå mitt karriärmål så blir det kanske så.

    Tack i förhand

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nima,

    för behörighet till Juristprogrammet behöver man grundläggande behörighet + godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b. Uppnå behörighet till Juristprogrammet kan man på ett valfritt gymnasieprogram. Det är viktigt att ha goda kunskaper (för att klara högt resultat på högskoleprovet) eller mycket höga betyg, typ A i alla gymnasiala kurser... för att juristprogrammet är så pass populärt att man kommer inte in med B-betygen. Man kan ha E-betyg men i så fall måste uppnå mycket högt resultat på högskoleprovet.

    Det spelar i princip ingen roll på vilket gymnasieprogram man läste. Har man formell behörighet och tillräckligt högt meritvärde /eller tillräckligt högt resultat på högskoleprovet/ - får man plats på Juristprogrammet.

    Varför läsa på Ekonomi, inriktning Juridik i så fall? Jo, för att det måste vara roligt för dig som är intressad av juridik, att få läsa kurser i juridik redan på gymnasiet.

    Hälsningar

    Mikael SYV