Rose

    Hej,

    Efter väldigt lång tids letande känner jag att jag hittat det jag verkligen vill utbilda mig till kriminolog. Dock har antagningsgränsen gått upp väldigt mycket sedan år 2020, för alla kriminologprogram i hela landet. Jag har därför inte betygen som räcker till att komma in.

    Tänkte göra högskoleprovet, men har bland annat svårt för matematik, och har hört att matematiken drar ner resultatet rejält även om de andra delarna går bra.

    Har nu funderat på att studera utomlands, och undrar vad det finns för bra kriminologprogram som inte kostar allt för mycket? Något program som man kan arbeta med sedan i Sverige.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kriminolog -  är ett av de många icke-reglerade yrken. Det betyder att arbetsgivare bestämmer vilken utbildning de anställer ”på” eller vilka andra meriter, erfarenheter, personliga egenskaper mm. Och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Vad en viss arbetsgivare tycker kan också ändras över tid, så om du får svar från en viss arbetsgivare idag så kanske det inte gäller om ett år längre … det är därför omöjligt att svara på din fråga. Vi på fråga syv känner förresten inte till vilka utländska utbildningar som är ”bra” och priserna kan ändras mycket på kort tid.