ebba
    Hej! Jag är en tjej som är mycket intresserad av att bli någon form av läkare men problemet är att jag har en svaghet för nålar och blodprov m.m. Är rädd att jag ska utbilda mig till någonting jag sedan inte kommer att klara av, men jag vill så gärna!!!
    Vad är ert förslag till mig i mitt fall? Vad ska jag göra?

    Och om man ska tex. bli typ knäspecialist, är lönen lika stor som en vanlig läkare i genomsnitt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ebba,
    specialist har oftast högre lön än allmän läkare.
    Angående vara rädd för nålar, kanske kan du få hjälp av psykolog att bli av med den rädslan?
    Annars så kanske du skulle kunna fundera på andra yrken som ligger nära läkarprofessionen men ej behöver ge sprutor som t.ex. Apotekare eller Biomedicinsk analytiker.
    Marinbiolog, som kanske ligger lite vid sidan av... -är en högskoleutbildning som kräver samma behörighet som krävs till att kunna söka till läkare.
    Jag råder dig att titta igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/ och se om du hittar något yrke som du blir intresserad av.

    Bästa hälsningar
    ANNA SYV