frida
    Jag har precis börjat gymnasiet på SamBet men vill byta linje till Handel och Adm. Jag vill fortfarande bli polis, vilka ämnen måste jag läsa till i 2an? Eller kan jag gå 1an på handel och sedan byta til samhälle igen, eller gå klart 1an i samhälle och sedan byta till handel? Komplicerat men vill verkligen gå Handel men bli polis... Tacksam för utvecklat svar :)
    MVH

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    En mycket bra sida (som du kanske redan känner till) är https://polisen.se/bli-polis/
    och här https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/ kan man se vad som man behöver kunna och för att bli behörig söka till Polisutbildningen, man måste bl a ha B-körkort och ha god hälsa. Det är, alltså, inte enbart betyg som krävs.

    Just betygen - krävs det följande:
    Grundläggande behörighet till högskolestudier
    + särskild behörighet i form av godkända betyg i Svenska 3, Engelska 6, Historia 1b och Samhällskunskap 1b.

    På HA programmet - se http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HA.pdf programplan - behöver du välja Svenska (eller svenska som andraspråk) 2 samt Engelska 6 inom Programfördjupningen och Svenska 3 - inom individuellt val.
    För att uppnå Särskild behörighet måste du också läsa
    Historia 1a2, 50 poäng och Samhällskunskap 1a2, 50 poäng - vilket du på HA enbart kan göra inom Individuellt val.
    Kurser för grundläggande behörighet är det din rättighet att läsa, om du säger till på skolan.
    Men din skola är ej skyldig erbjuda dig läsa kurser för Särskild behörighet. Du måste därför på förhand försäkra dig om att det blir möjligt för dig att välja just Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2.

    Det är, alltså, MÖJLIGT att bli behörig men ej kan garanteras på förhand.
    I fall du inte uppnår behörighet i Historia och i Samhällskunskap, kan du ansöka om att läsa de kurserna på Komvux efter gymnasiet. På heltid läser du de två kurser - på fem veckor.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare