Hannah

    Jag har alltid velat jobba som socionom eller med ungdomar som behöver hjälp, kanske på behandlingshem eller liknande, saken är dock att jag har jättesvårt för matte. Klarade knappt matte 1b i skolan och försöker läsa upp 2b nu via komvux men går inte så bra. Finns det någon annan utbildning förutom socionom som skulle passa där man inte behöver matte 2b? eller finns det en annan väg att komma in på den utbildningen?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill tipsa om Matteboken.se en sida där alla kurser är upplagda för repetition och för självstudier; Matematik 2 finner du på matteboken.se/lektioner/matte-2 och det är gratis att använda den hemsidan.
    Du skriver om att du har svårt för matten! Undrar om du utreddes för dyskalkyli... om det skulle visa sig att du i någon grad och form har dyskalkyli, behöver du hjälp av speciallärare i så fall.
    Det är jättebra att du vill hjälpa människor. Det kan man göra på många olika sätt, t.ex kan man bli volontär på Kvinno- och Tjejjourer, som Jourhavande Medmänniska och inom många andra verksamheter.  T.ex kan man söka jobb som skolvärd utan någon speciell utbildning. Titta också gärna på info på framtid.se/volontär och framtid.se/kvinnojoursmedarbetare