linus

    jag går nu mina sista dagar i årskurs 2 på tekniklinjen och jag vill studera vidare som spelutvecklare och då måste man ha godkänt i Ma3C och jag kommer förmodligen inte bli godkänd i det. Vad ska jag göra om jag inte blir godkänd i matte 3c? ska jag gå komvux efter gymnasiet då? börjar bli lite stressad och orolig. Nu när jag börjar årskurs 3 så kommer jag värken ha matte eller fysik, kan man då göra matte 3c i 3an igen? eller är det komvux som gäller?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linus,

    du får gärna fråga på din skola om det finns möjlighet för dig att gå matte 3c ännu en gång - under årskurs 3. Det är inte förbjudet; men då måste Schemat "gå ihop" så att du inte har en obligatorisk för dig lektion samtidigt som matte 3c lektioner äger rum.
    ****
    Självstudier & Prövning innan studenten
    Ett annat alternativ är att du bedriver självstudier - ex. med hjälp av www.matteboken.se - och gör prövning innan du går ut årskurs 3 - i matte3c; får du godkänt betyg på prövningen - får du godkänt betyg i ditt examensbevis i den kursen.

    Komvux
    Ännu ett alternativ är att läsa kursen på komvux efter gymnasiet.

    Yrkeshögskola
    Och ännu ett alternativ är att försöka hitta utbildningar där du inte nödvändigtvis behöver godkänt betyg i matte 3. Sådana utbildningar kan finnas inom yrkeshögskola. Se några exempel:
    cm-education-ab/futuregames-spelprogrammerare-changemaker-stockholm
    utbildning/the-game-assembly/technical-artist
    the-game-assembly/level-designer
    utbildning/the-game-assembly/spelgrafiker
    cm-education-ab/dataspelsutvecklare-speldesign-futuregames
    the-game-assembly/spelanimator-the-game-assembly-malmo