Douglas
    Hej!:) jag tänkte bli lärare i tyska när jag blir vuxen men det är så att jag vill gå barn och fritidsprogrammet men jag vet inte om man måste språkkunskaper när man börjar på högskola/universitet. Just nu går jag spanska när jag går i 8:AN . Eller vilket program skulle du rekommendera ?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Douglas,
    man är oftast lärare i flera ämnen, minst två- t.ex. lärare i Tyska och Svenska
    eller Tyska och Engelska eller Tyska och Musik.

    För att bli behörig att söka till lärarutbildningen på högskola/universitet behöver du uppnå
    1. Grundläggande behörighet till högskolestudier
    2. Särskild behörighet till just den utbildningen som du vill söka

    Barn&Fritidsprogrammet är ett yrkesförberedande program men alla elever har rätt att uppnå Grundläggande behörighet. På BF behöver du lägga till Svenska 3 inom programfördjupningen och Engelska 6 - inom Individuellt val.

    För att uppnå SÄRSKILD BEHÖRIGHET för just lärare i Tyska, måste du även läsa Samhällskunskap 1a2, 50 poäng, som du får önska läsa inom Individuellt val. Så länge är allt OK, men nu kommer det ett problem - du behöver minst E betyg i Tyska 3. Det är 300 poäng /Tyska 1, Tyska 2 och Tyska 3/. 300 poäng motsvarar heltidsstudier i 15 veckor. Moderna språk får inte läsas som programfördjupande kurser på BF.
    Ett annat problem kan vara att en behörig lärare i Tyska kanske inte finns på skolan.
    Och så har du 250 poäng "för mycket" att läsa, utöver heltid. Det är 10 % av gymnasiet som du behöver läsa extra som "utökade kurser".
    Du kan inte per automatik rätt att läsa utökade kurser. Skolan kan neka dig läsa dem.
    Jag säger inte att det är omöjligt, men det blir svårt att uppnå behörighet till att söka "lärare i Tyska" utbildning på högskola direkt efter BF på gymnasiet.
    Om du vill försöka, måste du på förhand fråga på skolan om de
    1. har en behörig lärare i Tyska
    2. kommer att låta dig läsa 250 poäng för mycket (utökade kurser)
    3. kommer att erbjuda möjlighet att läsa Samhällskunskap 1a2 ?

    Chansen är större att en behörig lärare i Tyska finns, om skolan erbjuder Humanistiska programmet i sitt utbud.

    Om du berättar för oss, var du bor, kan vi ge tips på skolor som både erbjuder BF och HU. Du kan också själv sortera ut på två program - i fall du loggar in som Medlem på www.gymnasieguiden.se. För icke-medlemmar finns inte den funktionen. Det går snabbt & är gratis att bli medlem. Som medlem kan du, dessutom, tävla om fina priser.

    Önskar dig allt väl!
    Anna SYV
    Hej, jat hittar tyvärr inte HU i Katrineholm.
    Det finns en riksrekryterande utbildning på distans, se skolans presentation här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium.

    Allt som allt hittade jag 64 gymnasieskolor som erbjuder Humanistiska programmet i Sveirge.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=16&variant=&school_type=&county=&order=school ser du alla deras presentationer. Sortera ut dem som ligger på pendlingsavstånd från dig.

    Önskar dig allt väl!
    Anna SYV
    • : Men ifall jag läser spanska nu på högstadiet kan jag börja läsa tyska på gymnasiet ifall man väljer humanistiska programmet?
    • Julia : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu.
    • : Jag får fundera vidare på det där. Jag ska bli lärare iallafall men i vilket ämne vet jag inte än. No och matte eller något språk skulle vara kul. Men jag är inte så jätte bra på matte iallafall så då blir det ett problem men men har ett år på mig och tänka iallafall :p
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Douglas! På Humanistiska programmet är 200 poäng Moderna språk obligatoriska, oavsett inriktning.
    På inriktningen SPRÅK läser man, dessutom, ytterligare 300 poäng Språk.
    Moderna språk får läsas även som Programfördjupande kurser på Humanistiska programmet.

    Det är bra att fråga på de skolorna dit du söker om de erbjuder Tyska 1, 2 och 3 - kurser som du behöver för behörighet. Jag tror inte det är ngt. större problem att få läsa Tyska på Humanistiska programmet pga det är ett ganska vanligt språk, som många elever efterfrågar att läsa och om en gymnasieskola erbjuder HU i sitt utbud, är det nästan garanterat att det finns Tyska att läsa på den skolan. Men fråga när du går på öppet hus, träffar skolpersonal på en gymnasiemässa eller maila/ring till dem.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    • : Ja, men vet ni om det finns en sån linje i Katrineholm? För jag tror jag vill gå den men kan man kolla någonstans ifall den finns i katrineholm? Och om den inte finns hur gör man då?:o
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.