arbetssökande

    Jag har skickat intresseanmälan till ett flertal olika yrkesutbildningar på sidor som yhguiden.se, allastudier.se etc men har inte fått svar från någon av skolorna på över 1-2 månader. Jag vill börja studera vård och omsorg så att jag kan vidareutbilda till ambulanssjukvårdare men det verkar omöjligt med tanke på hur man inte får svar från någon av skolorna. Jag har ansökt till olika kurser för vård och omsorg utan nytta, hur bör jag gå tillväga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Danne,
    ambulanssjukvårdare utbildar man sig på en yrkeshögskoleutbildning där krav på tidigare utbildning/erfarenhet är utbildning/erfarenhet inom vården men i första hand (eller oftast) som Undersköterska, alltså att man har utbildad sig till undersköterska, jobbat några år som undersköterska + körkort krävs för personbil (klass B).
    Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och fråga hur du ansöker om att läsa kurser på gymnasial nivå för att kunna få relevant utbildning till undersköterska. Och om du inte redan har körkort, börja läsa mot B-klass körkort (för person bil). Utbildningar på komvux (till undersköterska) kan heta olika, t.ex "Vård- och omsorsgspaket".