useer4939418

    Hej Jag trodde aldrig att det skulle vara jag som skulle skriva här. Jag kom ihåg för några år sedan när jag kollade in på eran webbsida och läste alla oroliga frågor som folk hade kring gymnasiet. Nu är det jag som skriver till er. Jag började 1:an på gymnasiet sommaren 2021. Jag hade fått nya vänner och det var en härlig och fräsch skola jag hade börjat på. Men det här med nya vänner var läskigt för mig och jag valde därav att byta gymnasium 1 månad senare för att gå på ett där jag kände fler människor. (sämsta valet i mitt liv) Jag var tvungen att byta till ekonomi linjen vid detta byte (innan gick jag samhäll) och jag har nu gått på den härskolan nu enda sen dess. Jag gillar inte min linje, jag gillar inte min klass och jag gillar inte heller min skola. Jag känner mig konstig och det känns om jag är den enda som går igenom detta nu. Jag vill ju såklart byta tillbaka till min gamla skola. Jag kontaktade rektorn på det gymnasium jag ville byta tillbaka till i mitten av 1:an och han sa att ett byta går bra i 2:an men jag behöver skicka mina betyg i slutet av terminen. Jag gjorde det och jag har inte fått ett svar från rektorn enda sen dess. Nu går jag i 2:an och börjar 3:an på gymansiet efter sommaren och jag vet att jag inte kommer klara av ett år till på den hära skolan. Så jag vet inte ifall jag ska ringa rektorn på den skolan för det har jag inte gjort än eller ta kontakt med en gammal lärare på den skolan. För att ett byte ska ske så behöver jag byta från ekonomi nu till samhäll vilket kan vara svårt i trean men jag är villig att läsa på ämnen jag har missat eller plugga vidare på komvux. Vad ska jag göra? (förlåt för den långa texten, jag behövde helt enkelt bara släppa ut mina tankar).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tråkigt att du hamnade i en sådan situation som du beskriver i din fråga.
    Men det finns inte obegränsat med olika alternativ för dig i din nuvarande situation; "problemet" består bland annat i följande: att ta in en elev förbi gymnasieantagningen (även om det skulle finnas ledig plats i årskurs 2 eller 3) behöver inte gymnasieskolan göra. Varför du inte fick svar från rektorn, vet jag inte. Vad du skulle ha gjort när du gick år1 var följande: Du skulle ha lagt in en ansökan via gymnasieantagningen och konkurrerat om plats med dina grundskolebetyg, på nytt; och om du hade kommit in och uppvisat godkända betyg från år1 från ekonomiprogrammet, kunde du bli uppflyttad till år2 på samhällsvetenskapsprogrammet (för att de två programmen är ganska lika varandra).
    Nu, i mitten av år2, kan du fortfarande lägga in ansökan via gymnasieantagningen och konkurrera, på nytt, med dina "gamla" grundskolebetyg - du kan söka vilket program som helst på vilken skola som helst men då kan i så fall behöva gå om minst ett år, men kanske 2 år, alltså läsa en 3-årig utbildning, på nytt.
    Saken är den att en gymnasieskola får inte anta en elev om det från början är uppenbart att hen inte ska kunna uppfylla kraven för examensbevis. Kraven för examensbevis från gymnasiet är många och strikta.
    Du har, enligt vad jag kan se, följande alternativ:
    - stanna på din nuvarande skola, göra ditt bästa och i fall du mot slutet av "trean" inte får ut examensbevis, komplettera sedan på komvux eller på en folkhögskola;
    - söka via gymnasieantagningen (senast sista dagen i omvalsperioden nu, på våren) och vara beredd att gå om minst ett år, i fall du söker till en annan utbildning än den du går nu;
    - söka via gymnasieantagningen till samma utbildning som du går nu (samma program och samma inriktning) men på en annan skola och om du kommer in och kan uppvisa godkända betyg från år1 och 2, borde du bli uppflyttad till år 3;
    - söka till en eller flera folkhögskolor (du kan söka i hela Sverige); på folkhögskolornas allmänna kurser läser man mot studieomdöme som ger behörighet till eftergymnasiala studier. Om studieformen "folkhögskola" var god läs på framtid.se/studier/folkhogskola Om du börjar på en folkhögskola, kommer nästan alla andra i din "klass" vara äldre för att man måste vara 18 år som minimiålder för att bli antagen.
    Finns det någon anledning att avstå från att söka nya studieplatser? - Svar: nej. För att Du förlorar absolut ingenting på att lägga in en ansökan via gymnasieantagningen och/eller söka till en eller flera folkhögskolor. De ansökningar påverkar inte dina nuvarande studier på din nuvarande skola. Det kostar inte några pengar, tar inte lång tid och finns inga negativa konsekvenser, så varför inte? Du kan alltid tacka Nej till erbjuden studieplats men om du inte söker då kommer du inte bli erbjuden någon ny plats.

    Studie- och yrkesvägledare