Ellen
    Hej!

    Jag började på realgymnasiet profil hästhållning för några dagar sen. Och jag har panik, jag trivs inte på något vis. Klassen är jättekonstig med folk som inte är från min stad ens, och jag som älskar hästar längtar inte ens till att åka & rida med klassen. Jag vill byta & känner en stor panikångest då jag gråter pga detta. Jag har ansökt till vård & omsorg och barn & fritid på polhem, och det står 6 stycken i kö på VO. Jag känner mig väldigt stressad då det känns som att jag inte kommer hinna få plats innan mitten på september då dom slutar ta in nya. Jag kommer känna ett stort tvång då och må ännu sämre på skolan jag går på. Vad kan jag göra? Hur lång tid kan det ta och finns det chans att 6 personer går snabbt?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Ellen, du kan fråga på antagningskansliet var det finns lediga platser och om du är behörig kan de in dig direkt, du behöver alltså inte ha sökt innan utan det räcker att du är behörig och de har en ledig plats. En annan sak som du kan göra är att byta till introduktionsprogrammen: i fall du saknar behörighet till NÅGOT gymnasieprogram, kan du läsa Preparandutbildning i ett år och söka på nytt till å k 1 nästa år. Om du har behörighet till alla program, kan du be kurator hjälpa dig komma in på Indivuellt alternativ, där du kan gå på praktik eventuellt i kombination med studier i något eller några ämnen. Jag önskar att jag kunde lova dig att du kommer efter ett tag börja trivas på din utbildning och jag hoppas att det blir så, men jag inte garantera det. Jag kan inte heller garantera att du kommer att trivas på en annan utbildning heller... Om jag förstod dig rätt så är det klasskamrater du inte trivs med men du tycker om själva utbildningar. Kan du inte testa tänka på studier och på hur mycket du gillar hästar och försöka stå ut med det som känns mindre bra? Det blir jättesynd om du överger din utbildning utan att det en chans. Har du bett dina föräldrar om råd? Jag råder dig gå prata med kurator alt.skolsköterska och även med din klasslärare, som kanske har tips och råd som kan bara till hjälp. Önskar dig allt väl! Julia SYV
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Ellen, jag vill komplettera svaret som du igår kväll fick från min kollega Julia,
    jag ser att du bor i Gävle. Här är kontaktuppgifter till rätt Antagningskansli:
    Antagningskansliet i Gävle
    Postadress:
    Box 603
    80126 Gävle
    Tel: 026-178000 Fax:026-17 97 34
    [email protected]

    Antagningskansliet vet vilka utbildningar som har lediga platser och om du är behörig, kan de snabbt anta dig. På Antagningssidan http://gymnasieantagningen.gavle.se/inloggning2.asp finns info- om att Slutantagningen är avslutad och sidan är stängd, därför kan man inte hitta info- om Lediga gymnasieplatser där, utan man måste KONTAKTA ANTAGNINGSKANSLIET /kontaktuppgifterna finns ovan/.

    Information om IM /Introduktionsprogrammen/ finner du här: http://www.gymnasieguiden.se/program/IM

    IM finns på två gymnasieskolor i Gävle, se info- om dem på länken http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=G%C3%A4vle&program=21&orientation=&variant=&sport=

    Det finns annars 8 gymnasieskolor i Gävle. Du har rätt att söka Riskrekryterande gymnasieutbildningar och till Privata /friskolor/ gymnasier i Hela landet. Jag läste i din fråga om att du inte vill flytta, du vill bo hemma under gymnasietiden, men se om det finns någon Riksrekryterande eller Privat/friskole-gymnasial utbildning som du vill gå - på pendlingsavstånd, skolan ligger kanske i en annan kommun men det är möjligt för dig att pendla dit. Jag känner inte till lokala förhållandena i Gävle och kan inte avgöra till vilka skolor du kan pendla.
    Använd Sök-funktion på länken http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&orientation=&variant=&sport=
    där du snabbt kan få översikt och hitta gymnasieskolor som erbjuder ett visst program eller som ligger i en viss stad.

    Ang. reservkö till VO, kontakta rektor på VO programmet med frågan om hur situationen har förändrats under de senaste dagarna, det är möjligt att folk har tackat NEJ till sina reservplatser och du står nu mycket nära till att bli Antagen.

    Vi på Fragasyv.se vill hjälpa dig och ger därför många olika råd och tips. Du måste själv avgöra vad du vill satsa på, vilken väg du vill gå.
    De personer som finns på din skola och kan vara till stor hjälp är: kurator, skolsköterska, din klasslärare/mentor, andra lärare, rektor på ditt program, skolpsykolog.

    Önskar dig allt väl & vi håller tummarna för att din situation löser sig på så sätt att du blir nöjd och trivs på din gymnasieutbildning!
    Liselotte SYV
    Liselotte