Sebastian
    Hej,
    Just nu går jag på ett ekonomiprogram i Göteborg, jag har gått på detta gymnasium under 1 år nu och ska börja mitt nästa år om några dagar.
    Jag har börjat inse mer och mer att jag egentligen vill gå i ett naturprogram för att sedan(förhoppningsvis) läsa vidare till industriell ekonomi.

    Till mina frågor nu. Jag inser att det är riktigt dumt att jag kommer på det såhär sent, menar inte enbart att jag "slösat" ett år men dessutom att jag "tar tag" i detta såpass sent på sommarlovet som det nu är. Kommer detta vara ett större problem? Och när det kommer till kurser som jag redan avklarat som t.ex. B-språk, svenska och matte, måste jag göra om allt det där? Och får man chansen att gå om en sådan kurs om man nu vill det? Förstår att jag kommer få gå om ettan, men hur pass lång tid kan detta ta? dvs. att kunna byta program. Oroar mig just om detta eftersom att jag, som sagt, tar tag i detta väldigt sent på sommarlovet.

    Uppskattar svar!
    Mvh.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ok, antar att du menar Civilingenjör Industriell ekonomi. Jag gillar dock att tänka framåt istället för bakåt så får jag föreslå; kan du tänka dig att gå klart Ekonomi - läsa Matte 3b och sedan söka Tekniskt basår på en teknisk högskola och läsa in de kurser du behöver för att kunna söka Civilingenjör. Fundera!

    Om du dock vill byta till Natur år 2 så blir det en sak mellan den mottagande skolan/programmet och dig - dom gör en bedömning av dina kurser för att se hur du kan läsa ikapp. Jag tror dock att det blir svårt att hoppa över i en tvåa pga matten och fysiken- naturarna ska nu börja med både Fysik 1 OCH Matte 3c.

    Börja om ettan kan ju funka och då har du tillgodo de kurser som du är godkänd i - så ditt schema kan bli lite glest första året.

    Fundera på vad som skulle passa dig bäst. /Lena, Syv