Elev

    Hej jag går i nian och vill utbilda mig till tandhygienist men jag tänker ta vård och omsorg istället för natur då den är för svår och jag vet att jag inte kommer klara mig. Men jag läste att man måste ta naturvetenskapsprogrammet för att kunna utbilda sig till tandhygienist. Vill inte ta natur alls på då jag inte är så bra på matte och det kommer blir jättejobbigt. Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Raja!
    Särskild behörighet som den ser ut nu, augusti 2021, på de svenska lärosätena ser ut så här: godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller samhällskunskap 1a1+1a2. Så, det är inte alls nödvändigt att läsa NA på gymnasiet för att få behörighet till tandhygienistprogrammet utan går alldeles utmärkt att läsa t.ex VO. En fråga här är dock om din gymnasieskola kommer erbjuda dig läsa matematik 2a, som valbar kurs. Om inte - skulle du behöva komplettera med den kursen efter gymnasiet. Matte 2a kan man på heltid, på komvux, läsa på fem veckor, eller på halvtid på 10 veckor, eller under en termin på 25% av studietakt. Mer matte än matematik 1a är inte obligatoriskt att läsa på VO (eller på något annat yrkesprogram) men ofta erbjuder gymnasieskolorna läsa mer matte - i alla fall matte 2a (ibland även 3b). Så, fråga gärna på din gymnasieskola om ska kunna läsa även matematik 2a under år2 eller 3 på gymnasiet - för att slippa komplettera efter gymnasiet.
    Om yrket Tandhygienist kan du läsa på framtid.se/yrke/tandhygienist