Hanna
    Hej
    Jag har funderat mycket på om jag ska gå natur inriktning natur eller om jag ska gå estetiska inriktning bild och form på gymnasiet. Jag vill verkligen gå estetiska programmet då jag är väldigt intresserad av konst osv men jag vill samtidigt bli veterinär.
    Jag tror att det estetiska programmet passar mig bättre då jag redan är ganska skoltrött och föredrar att inte läsa teoretiska ämnen.
    Kan jag gå estetiska bild och form och fortfarande bli veterinär?
    Skulle jag kunna byta program om jag väljer estetiska men sen vill gå natur?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna,
    behörighet till Veterinär är Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4 (det är Särskild behörighet) + att man alltid skall ha Grundläggande behörighet till alla högskoleutbildningar.
    Alla de kurser som krävs för att bli behörig till Veterinär läses som obligatoriska bara på Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap.
    Om du läser Estetiska programmet där enbart Matematik 1b läses som obligatorisk kurs och Fysik, Kemi och Biologi inte läses över huvudet taget kan du sedan läsa på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår på högskola för att bli behörig till Veterinär. Det blir, alltså en "omväg" på ett år - kan man säga.
    Du blir inte behörig när du slutar gymnasiet men under ett års tid kan du skaffa dig behörighet för att kunna sedan söka till Veterinär.

    Ang. byta program - från Estetiska till Natur - skulle det gå under första månaden på utbildningen - men sedan blir det för sent då de två programmen är för olika till sitt innehåll. Om du bill byta, då blir det att söka om till åk1 igen och "förlora" ett år - då vinner du inget på det: det är ju samma sak som att gå hela Estetiska programmet och sedan läsa ett år på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår - det går inte snabbare.
    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig inför ditt gymnasieval.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare