Ida
    Hej, Jag ska börja i 9:an och bor i Bollebygds kommun. Jag har funderat på vad för linje jag vill gå sen på gymnasiet. Vill jobba som Advokat, Psykolog, Turism och resor eller med barn. Min syster har gått hotell och fjällturism det låter ju kul och det finns ju inte här i närheten. Är också lite intresserad av marinbiologi. Jag vill inte gå här i närheten och bo hemma. Så jag undrar om det finns något gymnasium som ligger lite längre bort (helst i dalarna eller där i närheten) som har några av dom utbildningarna som jag vill gå?
    Alla dom jag vill gå på ligger ju här i närheten och om jag nu skulle gå på ett längre bort skulle ju vi få betala allt själ utan bidrag, hur ska man göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ida!
    Om jag förstår dig rätt, så vill du hitta möjlighet att läsa på gymnasiet långt hemifrån men utan att dina föräldrar får betala alla omkostnader, utan du söker möjlighet att få ekonomisk hjälp under dina gymnasiestudier.

    I så fall rekommenderar jag att du i första hand tittar närmare på RIKSREKRYTERANDE utbildningar, dit elever från hela landet söker och i fall du kommer in på en sådan (Riksrekryterande) gymnasial utbildning, kommer du garanterat få hjälp med kompensation för boende på skolan eller på skolorten (i fall det blir för långt för att dagligen pendla).

    Gå in på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=2&county=&order=school och se alla de skolor som har en eller flera Riksrekryterande utbildningar att erbjuda (med start hösten 2015). Du behöver kika in på detta även lite längre fram (t.ex. i okt-nov till hösten) - för att förändringar kan ske i vilka Riksrekryterande utbildningar kommer att erbjudas till hösten 2016.

    Jag råder dig att läsa på http://www.fragasyv.se/info/vilka-gymnasiala-utbildningar-kan-soka-till och vill påpeka att tanken med gymnasiet är inte i första hand att ungdomar ska flytta hemifrån och det finns inte några garantier på att man får ekonomisk hjälp i fall man kommer in på en gymnasial utbildning långt hemifrån (med undantag av Riksrekryterande utbildningar).

    Att en ungdom i gymnasieåldern flyttar hemifrån och föräldrarna inte betalar någonting är extremt ovanligt. Det är enbart under väldigt speciella omständigheter som hemkommunen kan stå för alla kostnader. I de allra flesta fall står föräldrarna för en del av kostnaderna i samband med boende på skolorten (därför att Inackorderingstillägget från CSN uppgår till max 2350 kr./månad och täcker bara en del av kostnaderna).

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare