Kim
    Jag skulle gärna vilja gå på IB programmet, då jag älskar engelskan och planerar att studera utomlands i England efter gymnasiet och sedan bo där. Problemet är att det skulle ta mig 1 timme dit varje dag(2 timmar hem och tillbaka). Är rädd för att att jag kommer bli utmattad och inte klara av det även fast jag redan nu åker ca 1½ timme totalt och har gjort det de senaste tre åren utan några problem alls. Jag tror jag skulle klara det då jag tycker det är ganska lugnande att sitta på bussar och tåg. Jag vet inte varför jag oroar mig, men jag tror bara det är min generella oro inför att börja gymnasiet till höst. Tycker ni att jag borde ta chansen och gå det programmet även fast det ligger en timme bort (har tre skolor "nära" med ib, alla ligger ungefär en timmes resa bort)?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kim!

    Det är jättebra att du är motiverad att studera och vet att du vill söka IB för att du har mål med dina studier: studera på engelska och senare - utomlands. Du skriver att det är tre olika skolor som erbjuder IB som ligger ca en timmes avstånd (enkel resa) från din bostad.

    Då tycker jag du bör ta del av informationen på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper om olika skoltyper och vad det är för skillnad för dig som sökande: till vilken skola du blir första- respektive andrahandssökande (OBS! viktigt att förstå att i fall man är "andrahandssökande" då är det enbart i fall det står tomma platser på utbildningen som man har chans att komma in).

    Sedan tänker jag även på ev. möjlighet att få inackorderingstillägg och skaffa övernattning på skolorten: måndag-fredag skolveckorna och åka hem till föräldrarna på helger och lov. För att ha rätt till den ekonomiska hjälper för den lösningen, måste restid till skolan vara minst 1 timme enkelväg. Här skulle man "slå 2 flugor i en smäll": du slipper spendera så mycket tid på resande fot varje dag + du börjar träna på att bo själv (i fall du flyttar utomlands för studier efter gymnasiet).

    Läs info- på länken som jag skickar. Sedan är du välkommen att höra av dig igen!
    Lycka till!
    Anna
    • : Tackar! Jag är förstahandssökande på ca 4 IB skolor varav dessa ligger 1-1½ timmar bort :)
    • : Ett råd till dig: prioritera noga bland dina alternativ till gymnasiet. Om du kommer in ditt första alternativ, stryks de lägre prioriterade alternativen (försvinner; tas bort; på Antagningsbeskedet står det "prövas ej" på dem).
    • Liselotte : Tack Marina för din kommentar!