Hugo
    Som titeln beskriver så går jag i tvåan på natur natur. Har inte riktigt motivationen just nu, verkligen inte lika stor motivation som förra året. Det som försämrar min motivation just nu är matten. Det går bra i exakt alla andra ämnen samt fysiken men matten är (för mig) så ofantligt jobbigt. Jag pluggar minst 1,5 timme varje dag på matte och känner mig relativt säker på att det kommer gå bra men sen får man bara det där e/d vilket är jobbigt. Skärskilt när jag vill bli bättre på matte och spenderar rätt så stor tid på det varje dag. Ska man prata med min lärare om det eller är det bara atr kämpa igenom tvåan. Har tappat motivationen pga matten helt enkelt men vill så gärna komma bort från de negativa tankarna om just matten, hur ska jag göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hugo,

    jag tycker du ska prata med din mattelärare. Kanske har du någon form av dyskalkyli (särskilda svårigheter inför matematiken just); dyskalkyli kan finnas i olika grad och omfattning, i olika former och varianter. Kanske har du en av de mildare varianterna, men som ändå gör att du måste kämpa mycket och ändå ej kommer över D-betyget i matteprovet. SYV är inte mattelärare. Matteläraren kan däremot förmedla kontakt till speciallärare som kan göra skrivning "mot dyskalkyli". Skulle det visa sig att du har dyskalkyli, kan du i så fall kanske behöver undervisning i matte som är anpassad (i små grupper, individuellt eller enligt ngt speciellt upplägg). Det vet matteläraren och specialläraren väldigt mycket mer om än en "vanlig allmän SYV".
    Det är annars bra att du kämpar och att du är "på det klara" var dina svaga "sidor" ligger.
    Du känner kanske www.matteboken.se en sida där kurserna är upplagda för repetition och för självstudier? Mattecentrum driver också Pluggakuten.se som är en sort matteforum; du får gärna besöka det och se om du hittar där tips på hur du kan överkomma dina "matte-hinder".
    Allmänna tips om studieteknik finns bl.a på gymnasieguiden.se/studieteknik