Emil
    Hej! Kille på 17 år som går ekonomi årskurs 2. Jag undrar hur jag ska göra för att få behörighet till ingenjörs programmet fastän jag inte går natur. Vet att det krävs matte 3c, fysik, kemi. Skulle gärna uppskatta ett svar på hur ni tycker jag ska lösa min situation? Finns det möjlighet för mig att läsa matte 3c i 3:an t.ex.
    PS. Det är inte säkert jag vill gå något som har med ingenjör att göra, men har några bekanta i släkten som går ingenjörs linjen, låter rätt intressant!
    • Mikael : Känner du att du fick svar på din fråga och är nöjd? Hör av dig annars igen, så försöker vi ge dig mer info och hjälp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emil!
    Det finns olika ingenjörsutbildningar med olika behörighetskrav - det är lägre krav på godkända kurser till Högskoleingenjör än till Civilingenjör.
    Till Civilingenjör måste man ha godkända betyg i Matematik 4, Kemi 2 och Fysik 2.

    Det enklaste är kanske om du planerar att läsa mer matte & fysik & kemi - efter gymnasiet, t.ex. på Komvux eller på ett naturvetenskapligt basår på högskola.
    Det blir svårt att kunna bli behörig till ingenjörsutbildningar på Ekonomiprogrammet.

    Se här http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf vilka kurser som får läsas som programfördjupande på Ekonomiprogrammet: där finns det inte kemi, fysik eller Matematik 3c.
    Du kan läsa Matematik 4 som programfördjupande. Om du läser inriktning " ekonomi", ingår Matte 3b som obligatorisk kurs och 4 kan du läsa som programfördjupande.

    Fysik 1a är en kurs á 150 poäng och Kemi 1 och 2 är på 100 poäng, Fysik 2 är också på 100 poäng. Sammanlagt är det 450 poäng, vilket överstiger antal poäng inom Individuellt val med 250 poäng. Sedan är det inte säkert att det på din skola finns behöriga lärare i kemi och fysik. Om det inte finns Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet på din skola, finns det troligtvis inte behöriga lärare i fysik och kemi.

    Om det finns behöriga lärare på din skola och din rektor går med på att du ska läsa utökat program men U-kurser (utökade kurser), då kan det i så fall lösas på det sättet.

    Att läsa utökade kurser = läsa på mer än heltid. Det passar inte alla elever. Man riskerar bli trött och sänka betyg i många kurser pga man läser så mycket extra.

    Bra sidor för dig som är intresserad av ingenjörsyrkena är:
    http://www.framtid.se/professions/ - där du finner beskrivningar av många olika ingenjörsyrken
    http://www.ingenjorsvagen.se
    http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=ingenjör&typ=3 - där du kan se vilka högskoleutbildningar till ingenjör som finns i Sverige idag
    http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=ingenjör&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.range%5B%5D=2016-01-01%3A2016-05-30&Education.range%5B%5D=2016-06-01%3A2016-12-31&Education.range%5B%5D=2017-01-01%3A2017-05-30&Education.length=&Education.available_slots=0 - yrkeshögskoleutbildningar som kan också vara intressanta att kika på.

    Sammanfattning:
    prata med SYV på din skola, fråga om det är möjligt att läsa utökade kurser och/eller om du kan läsa kemi och fysik inom individuellt val. Tänk på att det kan vara bättre att komplettera efter gymnasiet, även om det tar längre tid. Hitta den utbildning till ingenjör som du mest är sugen på, för att se exakt vilka kurser du behöver för att bli behörig.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    ANNA