Milla SYV på FrågaSYV

    hej Feben!

    Är det yrken som
    flygplatskontrollant
    ramppersonal
    flygbussvard
    flygvardinnaflygvard
    --

    Kika gärna på information om yrken på www.framtid.se där det finns över 2.ooo presentationer av olika yrken. Och i de flesta presentationerna finns också information om vilken utbildning som krävs eller rekommenderas.
    Du kan t.ex börja med att titta på info om yrket Flygpaltskontrollant & yrket Flygvärd.

    t.ex det som vi vet om hur man blir flygplatskontrollant är följande: man utbildas efter det att man blir anställd, på arbetsplatsen. Utbildningen styrs ifrån Luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen och längden på utbildningen varierar något mellan de godkända leverantörerna av utbildningen. Man måste vara minst 20 år gammal, ha fullgott färgseende & kunna jobba på nätterna. Väktarutbildning, vana från serviceyrke samt erfarenhet av att arbeta i grupp brukar anses som meriterande när man söker anställning som "blivande flygplatskontrollant".

    Studie- och yrkesvägledare