Petra
    Hej!

    Som rubriken lyder, så vill jag gärna gå på min andrahandsval. Men eftersom jag kom in i min första val rensades andra valen under. Jag vill nt tacka nej så jag har risken att stå utan någon plats. Men hur gör jag om jag har poängen och behörigheten till skolan men nt plats? Då kan jag inte få någons tills ngn tackar nej. Hur gör jag för att kma in i reserv listan? Jag vill gå samma linje men byta skola. Jag vill börja skolan samtidigt som alla andra. I fall man står reserv innebär det att jag kmr vänta till ngn lämnar skolan? Ska jag kontakta skolan angående de här frågorna kring plats? Behöver verkligen hjälp eftersom man måste svara snart.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Petra,
    jag råder dig kontakta Studie- & yrkesvägledare på din gamla skola /alt. någon annan SYV i din kommun, det brukar finnas en jourhavande SYV under alla veckor på somrarna/. Du kan även kontakta Antagningkansliet i din län/region. Kontaktuppgifterna hittar du på http://www.antagningskanslier.se/

    Om du har tur och det finns LEDIGA PLATSER på den utb. som du vill gå, så kan du antas direkt. Du skriver att du är behörig & när det står lediga platser, antas alla behöriga sökande.
    I fall alla platser är upptagna, kommer du att ställas i RESERV.
    Från reserv kallas elever hela sommaren och även några veckor in på terminen. Jag är lite osäker ang. VART i reservkön kommer du in. Olika Antagningskanslierna gör lite olika just på den punkten.
    Om du t.ex. har högre Meritvärde /summa poäng från grundskolan/ än den "sista" /d v s "hen" med lägst poäng/ som kom in, kan Antagningskansliet ställa dig i kön som RESERV 1. Men det kan också vara så att - om det sedan innan är beslutat om att alla "sena omval" (du vill nu göra just SEN OMVAL) ställs sist i RESERVkön.
    Jag förstår att du vill börja samtidigt som terminen börjar och inte komma in i klassen senare... Jag hoppas att det kan bli så som du önskar.
    Men - i värsta fall - så får du börja på den skolan, där du kom in & byta senare. Fördelen för dig som kommer att gå SAMMA PROGRAM men på en annan skola är att de andra, som går andra program, läser inte samma kurser och kan därför inte "hoppa in" mitt i terminen, och du kommer att kunna göra det.

    Du får hemskt gärna höra av dig igen och berätta hur det går, vilket svar du fick från SYV i din kommun eller från Antagningskansliet.
    Jag skall hålla tummarna för dig!
    Lycka till!
    SYV Ludmila