Elias

    Hej! Jag har tackat ja till att bli antagen ifall att en reservplats skulle bli ledig men jag har nu ändrat mig och vill börja på den skola som jag blev antagen till och vill verkligen inte att jag ska bli antagen till den andra som jag står som reserv till. Finns det en tredje spärr eller något där man kan tacka ja eller nej igen för att kunna behålla den första skolan som jag blev antagen till ?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elias,
    det brukar funka så att i fall det kommer finnas möjlighet att komma in från RESERV, blir du tillfrågad & då kan du svara Ja eller Nej till erbjuden plats - igen.

    Men du kan - om du vill - kontakta just ditt gymnasieantagningskansli /det finns många olika och vilken som är "ditt" beror på vilken den av Sverige du bor i.../ - de olika gymnasieantagningskanslierna kan göra på lite olika sätt.

    Men, som regel /oftast/ är det så att i fall man fick besked ANTAGEN och tackade Ja till den platsen, så har man den platsen tills att man aktivt avstår från den.

    Sedan om man bli kallad från RESERV till ett annat alternativ - då kan man återigen svara Ja eller Nej; man blir alltså inte fråntagen en plats där man redan är Antagen, utan att eleven själv har godkänt det.
    Vad har hänt just med din gymnasieansökan? Har du blivit erbjuden att komma in från RESERV och tackat Ja till den Nya platsen? och med det förlorade den "gamla" platsen - där du var antagen förut, men ångrar det nu? eller är situationen annorlunda?
    Det är bäst att du kontaktar just Ditt gymnasieantagningskansli - där personal på ditt personnummer kan se status på din ansökan och ge svar på vad du bör göra.

    Länktips: http://antagningskanslier.se.

    Vänliga hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Just ny så ligger jag 1a som reserv, men om jag skulle få den reservplatsen och tackar nej skulle jag då återgå till de gymnasiet som jag blev antagen till?
    • Anna : Om man tänker logiskt, så borde det vara så som du skriver i din kommentar. Dock är det inte vi här på FRÅGA SYV som gör antagning till gymnasiet, utan ansvar ligger på kommunerna som gör antagning genom olika gymnasieantagningskanslier; och vad en enskild antagningskansli kan inför för "lokala regler" - är svårt för oss att ha aktuell info om (detta för att det finns många olika kanslier som när som kan ändra sina lokala regler).
    • Anna : Jag hu även skrivit ett nytt "svar", där jag mer eller mindre endast hänvisar till ditt antagningskansli; jag förklarar i mitt "svar" varför du måste vända dig till ditt antagningskansli.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om du ex. söker till gymnasiet i Stockholm, är e-post till ditt gymnasieantagningskansli [email protected]

    och tel.nr 08-58 00 80 00

    Det bästa - om man är osäker - är att du kontaktar ditt gymnasieantagningskansli, uppger DITT personnummer, och får svar på hur du "ligger till" med din ansökan. Det finns också mycket info på gymnasieantagningskansliernas hemsidor och på hemsidor för Gymnasieval - det borde bl a finnas info om vad som gäller när man står i RESERV och de olika alternativ som finns... och vad som händer om man tackar Ja eller Nej när man blir tillfrågad om ex. komma in från RESERV.

    Allmän info om Gymnasieantagningskansliet Storstockholm finns på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholms-lan. Hemsida för gymnasieval för elever i Stockhom är gyantagningen.se och info man hittar där bör man kunna lita på. Sedan finns det ju tyvärr alltid risk att man tolkar info på olika sätt... och missuppfattningar kan uppstå.

    Tips: läs på gyantagningen.se/fragor--svar och se om just din fråga eller en liknande fråga är redan besvarat av personal på gymnasieantagninge i Storstockholm. Har du en fråga som inte finns besvarad där, kan du i så fall bl a ställa din fråga på www.facebook.com/gyantagningen

    OBS! gymnasieantagningskanslierna i olika delar av Sverige kan göra på olika sätt. Det är därför viktigt att läsa info på just "sitt" antagningskansli.