Emma
    Hej! Jag funderar på att inte söka till gymnasiet då jag är extremt skoltrött och helt enkelt inte orkar sitta med näsan i böcker i tre år till, men jag vill inte gå miste om jobbmöjligheter osv. i framtiden pga mitt beslut. Jag kan tänka mig att jobba i butik eller dylikt när jag blivit lite äldre, men vill helst jobba inom dans, som koreograf eller lärare, men vet inte hur mitt val påverkar det.

    Vad ska jag göra? Ska jag strunta i att gå gymnasiet eller vad rekommenderar ni?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår att du är skoltrött! Du är inte ensam att vara det efter så många år i skolan. Dock är gymnasiet ändå början till något nytt! Du har nu möjligheten att välja något som du verkligen vill plugga! Ett Handelsprogram där du lär dig service, sälja, branchskunskap, öppna eget, du får praktisera mycket som ger dig möjligheter på arbetsmarknaden som du inte riktigt haft förut. Eller ett Estetiskt program med en massa dans och andra som gillar dans där ni tillsammans skapar koreografier, uppträder!! Är det ändå inte värt att ge gymnasiet en chans!

    Du kanske redan har gjort det men några samtal med kurator på skolan om vad skoltröttheten består av kanske vore bra - reda ut orsaker för att hitta nya vägar framåt!

    Gymnasiet är inte obligatoriskt men krävs nästan överallt som något sorts minimikrav. Men orkar man inte så orkar man inte. Då kanske det är bättre att jobba ett tag och förhoppningsvis få tillbaka ork och motivation och då kan studielusten vakna igen. Men det är bra om man pratar igenom alternativen med skolan så man tar ett väl förankrat beslut. /Lena, Syv