Elev

    Hej jag undrar om jag kan utbilda mig till dietist om jag tar vård och omsorg itället för natur då? Måste jag plugga upp något efter gymnasiet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Raja,
    om du får möjlighet att läsa Matematik 2a på VO, vilket ofta är möjligt (dock kan inte garanteras på förhand, utan du måste fråga på den skolan där du vill läsa VO), och om du får godkänt betyg i matte 2a + i de andra kurserna på VO, då blir du behörig till bland annat dietistprogrammet på de svenska lärosätena.
    Särskild behörighet som krävs inför dietistprogrammet (i alla fall som det är nu, september 2021) består av godkända betyg i gymnasiala kurser: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Alltså ska man ha godkända betyg i t.ex matte 2a och samhällskunskap 1a1 och 1a2. Man läser tillräckligt med samhällskunskap på VO och för Naturkunskap 2 finns ett antal "ersättningsmöjligheter". Så, svaret är att det borde gå att på VO bli behörig till dietistprogrammet.
    Om yrket Dietist kan du läsa på framtid.se/yrke/dietist
    Du kan också kika på "liknande yrken":

    Idrottsnutritionist

    Kock

    Kostekonom

    Kostrådgivare

    Kostvetare

    Krögare

    Matinformatör

    Måltidsekolog

    Nutritionist