Gülümser

    Hej, jag heter Gülümser Arslan, jag har jobbat som sjuksköterska på sjukhuset i tolv år i turkiet, jag vill flytta till i Sverige och jobba där som undersköterska. Jag tog språktestet här och jag väntar på resultatet, Jag hade skickat mina dokument till socialstyrelsen tidigare och fått likvärdigheten. Men först vill jag arbeta där som undersköterska Kan du berätta för mig exakt vilka villkor är?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Var god ta del av informationen på Framtid.se/yrke/undersköterska
    Yrket undersköterska är i Sverige icke-reglerat, alltså blir det upp till arbetsgivarna (och olika arbetsgivare kan tänka olika). Man kan alltså få jobbet som undersköterska även utan omvårdnadsutbildning, om arbetsgivaren som anställer gör bedömning att personen kan klara arbetsuppgifterna.
    Man söker jobbet som undersköterska, skickar med de meriter man vill åberopa och inväntar svar från arbetsgivare. Blir arbetsgivaren intresserad, kallar hen till intervju. Lönesättningen sker oftast individuellt, som en överenskommelse mellan arbetsgivaren och arbetstagaren, därför spelar det också roll hur duktig man är på att löneförhandla.
    Längre ner på sidan Framtid.se/yrke/undersköterska ser du annonser om lediga jobb, som du gärna får söka. Lycka till!

    • : Finns det en önskad språknivå för undersköterska? Finns det ett krav på att klara kunskaprovetoch den praktiska provet?
    • Mikael : Nej, inte generellt men varje arbetsgivare kan sätta upp sina lokala krav.
    • : Tack så mycket ☺️
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer