Sonia

    Hej Jag vill sadla om och utbilda mig, men på distans. Jag är intresserad av socionomprogrammet, psykologi eller KBT. Men jag kan inte bestämma mig, jag skulle vilja jobba inom kommunen eller inom skolans värld. Vilka av utbildningarna finns på distans/ vad har man för förutsättningar med de olika utbildningarna? Är det bäst att studera via universitet eller går det lika bra med någon YH utbildning - finns de på distans?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    socionom kan man i Sverige bli endast genom socionomprogrammet, ej på annat sätt; du fick tips om distansutb. på socionomprogrammet;

    psykolog kan man i Sverige bli endast genom psykologprogrammet;
    Det finns många olika kurser inom de områden som du är intresserad av - t.ex kurser i psykologi; kan man t.ex ta kandidatexamen där kurser i psykologi ingår, men man blir på så sätt inte socionom eller psykolog.
    Kika gärna på yrken psykologisk-coach och psykologilärare.

    utbud av utbildningar och i vilken form de erbjuds kan förändras över tid. Högskole/universitetsutb. finner du på lärosätenas gemensam sida www.studera.nu och de sökbara - på www.antagning.se

    ********

    Det kan också finnas intressanta för dig utb. inom andra skolformer, ex. inom yrkeshögskola: hela utbudet finns på www.yhguiden.se Kika ex. på yh Socialpedagog med inriktning på KBT

    av dem den som är på distans: Sverigehalsan/socialpedagog-saerskild-kompetens-kbt-nacka

    ********
    Du frågar även om förutsättningar med de olika utbildningar och det är en rätt så "stor" fråga.
    Det finns ju rätt många olika utbildningar och förutsättningar under tiden man läser dem kan också ändras. T.ex läser man 3,5 år till socionom, om man läser på heltid och utan uppehåll; det kan ta ännu längre tid... sedan kan man behöva läsa även påbyggnadsutbildning (t.ex på ett år) för att få en chans att bli anställd som Skolkurator.
    Att få jobba som just Kurator utan att ta examen från socionomprogrammet, förekommer i princip inte (arbetsgivare får men inte vill anställa med andra utbildningar).
    Några få yrken inom det område som du frågar om är "reglerade": psykolog och hälso- och sjukvårdskurator; övriga yrken är ännu icke-reglerade, i Sverige och arbetsgivare får anställa vem de vill. Och Vem vill arbetsgivare anställa? En svår fråga, för att olika arbetsgivare tänker olika... men allmänt sett, så är man sällan arbetslös med examen från en yrkeshögskoleutbildning (detta pga yh är framtagna i direkt samarbete och samråd med representanter från arbetsmarknaden och får starta endast om prognosen är att det blir goda möjligheter att få jobb efter utbildningen).

    Studie- och yrkesvägledare