Helena
    Hej! Jag är en 20 åring tjej som tagit studenten för ett år sen. gick ut med ett snitt på 15 utan inräknade meriter då. jag gick handelsprogrammet och jobbar nu som team leader på clas ohlson. jag vill gärna jobba på bank i framtiden har läst lite om att man kan bli de på olika sätt. genom att plugga ekonomi eller juridik. man måste dock ha matte c och jag har endast matte b. har även läst att man kan gå på yrkeshögskola men att de inte är lika bra och att man kommer tjäna mindre än den som verkligen studerat för de.
    jag är mer av den praktiska typen som kan jobba mig uppåt istället för att studera en massa.
    behöver verkligen hjälp vet inte vad ja ska göra eller gå till väga och ifall min matte b och 15 i snitt räcker för mig för att kunna jobba på bank och studera till de? tack i förhand.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Helena,
    för att kunna svara på din fråga behöver jag veta följande:
    har du fått Slutbetyg, Samlat betygsdokument, Gymnasieexamen eller Studieintyg? Vad är RUBRIKEN på det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet?
    Det är olika regler som gäller för innehavare av olika dokument.

    I fall Matematik C = Matematik 3 krävs för behörighet till den utbildning som du vill gå, måste du läsa den kursen på KomVux eller gör Särskild prövning i den kursen för att få ett godkänt betyg. I annat fall är du inte behörig och kan inte antas till utbildningen.
    När du blir behörig, kan du konkurrera om utbildningsplats både med betyg och resultatet av Högskoleprovet /rekommenderar att du gör HP/.

    Angående Yrkeshögskoleutbidlningar, så är de kortare - oftast i alla fall - än högskoleutbildningar och mer praktiskt inriktade /innehåller minst en fjärde del praktik/. YH utbildningar uppvisar bra resultat = stor andel studerande som får jobb direkt efter avslutade studier. På så sätt är det fördelaktigt att gå en YH utbildning. Jag rekommenderar att du kikar på utbudet på www.yhguiden.se.

    Om du återkommer med svar ang. vilken typ av utbildningsdokument från gymnasiet du innehar, kan jag bättre svara på din fråga.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Julia SYV
    • : Hej! jag har fått ett slutbetyg. har inga ig. förstår dock inte vad du menar med rubrik? Skulle det här kunna vara något för mig? http://www.yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/radgivare-inom-bank-och-finans Har även läst om att man kan ansöka till något studentprogram på handelsbanken. Där man då pluggar samtidigt som man jobbar hos dem. Vad rekommenderar du? Vad är bäst? Yh eller att plugga på högskola/universitet eller studentprogrammet på handelbanken ? Jag gillar dock praktik mer. Det är så mycket olika saker att välja på? De enklaste känns ju att gå på yh? Men de e väl inte lika bra ? Tack i förhand.
    • Anna : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu, komme inom kort! *L* ;-)
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Helena,
    det är jättebra att du har fått ett Slutbetyg och att du inte har några IG betyg i det.
    Men Rubrik menas just "namn på dokumentet" - t.ex. Samlat Betygsdokument eller som i ditt fall Slutbetyg.
    Du har, eftersom du fick Slutbetyg utan IG, Grundläggande behörighet. Du kan därför söka högskole- & yrkeshögskoleutbildningar. Särskild behörighet kan, dock, behövas läsas till.
    Du kan söka till högskola/universitet och till en yrkeshögskola - samtidigt, eftersom det är "parallell" antagning, oberoende av varandra: du kan få plats på en högskoleutbildning & på en yrkeshögskoleutbildning på samma gång, och välja sedan.
    Studerandeprogram på Handelsbanken känner vi inte till. Du kan säkert söka till det programmet och till högskola och till en yrkeshögskola - samtidigt. Sedan tackar du JA till den plats, som du tycker mest om - i fall du får erbjudande om fler än en plats.
    Den utbildningen på YH som du skickade länk till - kan varmt rekommenderas. YH utbildningar är kända för goda resultat /många studerande får jobb direkt efter/. Mellan 25 % och en tredje del av utbildningstiden på YH består av praktik. Många studerande får jobb på sina praktikplatser eller via praktik - rekommendationer till samarbetsföretag mm.

    Mitt råd är att söka till många olika utbildningar samtidigt och välja sedan bland dem, där du får plats. Som sagt, känner inte till Handelsbankens eget studentprogram. Kan tänka mig att de kommer att erbjuda jobb till några av dem, som går det programmet samtidigt som det inte alls är säkert att den utbildningen är gångbar hos andra arbetsgivare än just Handelsbanken /i fall de skräddarsyr utbildningen utifrån sitt eget företag/. Du kan kontakta personalavdelningen på några andra banker och fråga hur de ställer sig till om du, efter genomgången utbildning på Handelsbanken, kommer att söka jobb på en annan bank. Du får hemskt gärna återkomma och berätta vad de svarar. Jag är nyfiken.
    Hoppas du fick en del tips och svar som kommer att hjälpa dig i din studieplanering.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV