Elev

    Hej! Jag vill jobba med människor som har missbruk eller på något sätt har det svårt. Har inte några tidigare betyg från grundskolan, gymnasiet eller något liknande. Jag går just nu allmän kurs gymnasienivå på en folkhögskola, funderar på att gå någon utbildning men har verkligen inte orken alls till att ens tänka på detta nu. Finns det möjlighet att jobba på exempelvis ett HVB hem utan utbildning? Jag har väldigt mycket erfarenhet och har sett ungefär allt kring missbruk och kriminalitet innan.. Eller om det finns någon kortare utbildning man kan gå.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kim,

    det som brukar efterfrågas av arbetsgivare för anställning på de typer av jobb som du nämner i din fråga är Eftergymnasial utbildning två år eller längre inom Socialt arbete och omsorg. Rekommendationen är att utbilda sig till Behandlingsassistent eller Socialpedagog
    Kika annars gärna på möjlighet att anmäla dig som Kontaktperson via socialtjänsten och du kan också kontakta HVB-hem och fråga om du kan bli kontaktperson, stödjare eller "vuxen-kompis" till personer i utsatta situationer.
    Du får också gärna kontakta föreningar och organisationer som verkar mot missbruksproblematik i samhället. En del av dem finner du (kontaktuppgifter till och information om) via can.se/medlemsorganisationer