Alfred
    Hej. Jag är väldigt intresserad utav att illustrera och måla, dock allra främst digitalt, alltså med en ritplatta i något program så som photoshop.

    Jag skulle efter utbildningen vilja arbeta med att rita omslag till böcker och filmer, karaktärer och landskap till spel etc.

    Jag har letat runt en hel del efter utbildningar som jag tror kunde passa, men de flesta lägger fokus antingen på att rita traditionellt, eller på 3D-modellering, vilket inte riktigt intresserar mig heller. Skulle vara väldigt tacksam för förslag på utbildningar i Sverige som ni tror skulle passa mig.

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    kika på den här YrkeshögskoIeutbiIdning>> och på övriga utbiIdningar inom YrkeshögskoIan, www.yhguiden.se OBS! utbiIdningsutbud på YH-utb förändras ofta, det gäIIer att håIIa koII på dem.

    Jag ska också samråda med koIIegorna och om vi hittar ngt. som vi tror passar dig, återkommer vi.

    VänIiga häIsningar

    Liselotte SYV

    Liselotte

    Nu har jag pratat med en sakkunnig som säger så här: dina önskemål är ganska så "snäva" och det finns inte någon utbildning som specificerar sig så mycket, utan utbildningar innehåller många olika moment, där man ritar och tecknar för hand också - om man vill bli illustratör. Att hitta utbildning som exakt passar in på dina önskemål kan därför bli svårt (t o m omöjligt).

    Vidare förklarar den sakkunnige att branschen som du är intresserad av utvecklas väldigt snabbt och nya metoder och därmed även utbildningar kan tillkomma om ett år, som vi inte vet någonting om idag.

    Ännu ett "moment" i detta är att det inom branschen inte är omöjligt att komma in som "autodidakt" (självlärd) utan någon formell utbildning. Om man har talang och skaffar sig rutiner och kontakter, och med lite tur :) kan man komma in och börja få uppdrag även när man saknar formell utbildning. Det finns exempel på det inom branschen. Men så tillägger hen att sträva efter att få mer utbildning är alltid bra.

    Det som den sakkunnige tipsar om är bl a: Konstfack, Yrkeshögskola och 3D-animation på högskolan Väst.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nu svar från en person, kunnig inom branschen:

    Sök annars på "digital illustratör" eller bara "illustratör" på Google. Sedan finns det även t.ex. kurser som denna på Berghs School of Communication, som är en extremt prestigefylld skola med hög status som ofta efterfrågas på arbetsmarknaden i branschen, men deras utbildningar kostar pengar. https://www.google.com/url?hl=en&q=https://www.berghs.se/kurs/illustration-professional-distans/&source=gmail&ust=1472293176841000&usg=AFQjCNFt7gg0JD_Ketv34bnsPJYFprpygw">https://www.berghs.se/kurs/illustration-professional-distans/ ..."

    Bästa häIsningar
    MiIIa SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Efter avslutad utbildning på Konstfacket>> kan du till exempel arbeta som illustratör>>, grafisk designer>>, art director>> och animatör.

    • : Stort tack för hjälpen!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! *L*