Tim
    Hej! Jag heter Tim och går i 9:an, ska snart göra mitt gymnasieval och min dröm är att jobba som pilot.
    För att bli pilot krävs det att man har läst matte 2b, eng 6 och Fysik 1. Skulle därför vilja läsa samhällsprogrammet med fysik som individuellt val, men det verkar inte finnas några skolor som erbjuder det.
    Vill helst inte läsa NA eller TK då jag tycker det är alldeles för svår matte..
    Vill gå gymnasium i Stockholm.
    Hur ska jag göra?
    MVH Tim.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Tim,
    jag vill tipsa dig om att det finns en yrkeshögskoleutbildning Helikopterpilot också, se här http://www.yhguiden.se/utbildning/svensk-pilotutbildning/helikopterpilotutbildning

    och nu till din fråga: du vill läsa Fysik 1a på Samhällsprogrammet.
    Så här är det: Individuellt val är det 200 poäng som eleven för läsa "vilka som helst gymnasiekurser" men skolan måste ha möjlighet att erbjuda den kursen, dvs behörig lärare måste finnas på skolan och undervisning i den kursen måste passa in i ditt schema. Här har vi ett "problem" som kan vara svårlöst.

    För att försöka lösa det, råder jag dig att söka SA på de skolor som även erbjuder NA och/eller TE och kanske helst både NA & Teknik, då finns det flera behöriga lärare i Fysik anställda på skolan.
    Det är bra att på förhand - innan du söker - fråga på skolorna i fall de kommer att FÖRSÖKA hjälpa dig med Fysik 1a. Du kan givetvis KRÄVA NÅGON FORM AV FÖRSÄKRAN från skolorna att du skall få läsa just Fysik 1a inom individuellt val. Om behörig lärare finns på skolan, så kan skola ge dig möjlighet att i alla fall göra prövning i kursen. Det kan dock vara tufft att läsa Fysik på egen hand.
    Ett annat alternativ är att du kompletterar med Fysik 1a på komvux efter gymnasiet. Det är en kurs á 150 gymnasiepoäng och kan läsas på heltid (om du enbart läser den kursen) under 7.5 veckor. Detta med komvux studier kan du ha som "back upp" variant i fall det inte skulle lösa sig under din gymnasietid.
    Undrar om du är medlem på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in
    Skapa inloggning där och du får tillgång till extra funktioner som t.ex. snabbt hitta alla skolor som erbjuder flera gymnasieprogram samtidigt.
    ***
    En liten fråga som jag har till dig: det står att du bor i Ystad men du skriver att du vill gå gymnasiet i Stockholm. Hur kommer det sig?

    Jag har dock ett förslag: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/globala-gymnasiet en skola som har Riksrekrytering /dvs elever från hela landet är förstahandssökande till SA på den skolan samt att du har rätt till ekonomisk hjälp till att skaffa boende i Stockholm i fall du kommer in/ erbjuder även NA, dvs behörig lärare i Fysik finns på skolan;
    Detsamma gäller på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/viktor-rydberg-gymnasium-djursholm som också har Riksrekrytering på SA samt erbjuder även NA programmet. Det ser ut som att undervisning är på Engelska på den skolan /undersök det vidare, tycker jag.../ och det är mycket fördelaktigt för dig som vill bli pilot att läsa gymnasiet på engelska eller med extra förstärkning i engelska. Läs på http://www.framtid.se/profession/pilot/ och du kommer att förstår varför det är så.
    Vid antagning till pilotutbildning genomförs det intervjuer som en del i antagningsprocessen & det är ett extra PLUS i fall du kan uppge att du läste din gymnasieutbildning på engelska eller i alla fall på ngt. sätt kan bevisa att du har mycket goda kunskaper i det språket. Ännu fler språk är givetvis meriterande och det är det för de flesta yrken - i och för sig.
    Råder dig därför i fall du kommer att läsa SA med undervisningsspråk Svenska - att läsa Engelska 7 inom programfördjupningen. Du kommer, dessutom, få Meritpoäng för Engelska 7 - i fall du söker en högskoleutbildning i Sverige. Det är, alltså, bra att läsa mer engelska - av olika anledningar.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar till dig nu blir till hjälp för dig.
    Lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Ska försöka kontakta dom olika gymnasierna och fråga om fysik. Hela min släkt bor i Stockholm och vill gärna flytta dit :) Tycker Viktor rydberg gymnasiet verkar intressant, speciellt engelska spetsen. Ska titta mig fram lite. Tack så mycket för hjälpen, MVH Tim